Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Jakter etter nettannonser

Aftenposten og Schibsted vil ha sin del av annonsemarkedet på nett. 40 millioner kroner er selskapet villig til å bruke for å etablere seg.

Aamot, Kjell
Eiendom, jobb og bil. Det er denne typen annonser som skal gjøre FINN.no like dominerende på rubrikkannonser på Internett, som Aftenposten er det på papir. Adm. dir. Terje Seljeseth har fått et raust budsjett på 40 millioner kroner for å markedsføre «markedsportalen for kjøp og salg på internett».

Engasjement
– Innholdet på Internett blir stadig viktigere for Schibsted-konsernet. Vi kommer ikke til å satse tungt på å utvikle distribusjonskanalene på Nettet hvis vi ikke er engasjert i å tilby dette innholdet, sier Seljeseth.

Aftenposten harkons 62 prosent av aksjene i FINN.no. Selskapet samarbeider med de fem største abonnementsavisene og 14 aviser i Nord-Norge.

Ut i Europa
Målet er å bli Norges største formidler av annonser på Internett, og kunne vise fram et overskudd på 20 millioner i år 2002. Etableringen blir i Norge, men FINN.no skal også jakt i annonsekroner i Norden og i resten av Europa..

– Nettselskapet FINN.no vil bli fulgt over hele verden, spådde Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot da startskuddet gikk for lanseringen av nettselskapet i Oslo sentrum i går kveld. Mediekonsernet har store forventninger til Nettselskapet

Teknologisk forsprang
Aftenpostens konsernsjef Kjell Aamodt har nylig vært en til til New York og Boston for å pleie kontakten med amerikanske investorer, som allerede har store aksjeposter i konsernet. – Interessen for Skandinavia var påfallende. Det skyldes at vi ligger på topp – ikke bare i avislesing, men også i utbredelsen av Internett og mobiltelefoner, sier Aamodt til Aftenposten.