Annonse


Svenskene kommer

Det er to måter å komme inn på det norske markedet for å selge kapasitet og tjenester som Internett, datakommunikasjon og telefoni: Å kjøpe ”norske” selskaper eller bygge seg opp sakte fra bunnen av.

De to svenskene som har bestemt seg for å konkurrere på det norske bredbåndsmarkedet er ambisiøse, hver på sine områder.

Utfors sikter først og fremst mot bedriftsmarkedet, mens Bredbandsbolaget vil tilby sine tjenester til husholdninger, særlig i boligbyggerlag. Begge vil ta med seg både privat- og bedriftsmarkedet, men har fokus i hver sine leire. Begge har hatt betydelig suksess i sitt hjemland med disse strategiene. Det garanterer ikke suksess i Norge.

Avidi passerI tilfellet Bredbandsbolaget synes det åpenbart at et kjøp av Telenor Avidi vil passe inn i strategien. Og selv om pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor kategorisk avviser at Avidi er til salgs, er det lite som er umulig i dagens telemarked.

Annonse


Et slikt kjøp ville redusere behovet for tidkrevende utbygging av kabelnettet i boliger. I tillegg har Avidi hånd om 95 prosent av sitt nett, kun fem prosent leies av Telenor Nett og andre infrastrukturleverandører for å knytte ulike nett sammen.

Etter at UPC kjøpte ElTele Østfold og ElTele Vestfold, er det ikke mange frie infrastrukturleverandører igjen i Norge. Da er neste kandidat ElTele Rogaland og ElTele Vest, selv om disse selskapene like gjerne kan være samarbeidspartnere for et selskap som Bredbandbolaget.

Skaffer penger
Utfors, med en børsverdi på 15-16 milliarder kroner har når dette leses sannsynligvis fått generalforsamlingens aksept på å gå til en rettet emisjon for å skaffe seg om lag 1,5 milliarder kroner som kan benyttes til oppkjøp.

Selskapet kjøper gjerne, og har gjennom sin norske hovedaksjonær Norsk Vekst tilgang til betydelig kunnskap om aktørene på markedet. Adm. direktør Øyvind Aasbø i Norsk Vekst uttaler at de ser etter oppkjøpskandidater som kan gi Utfors en ”flying start” i Norge.

Rykter vil også ha det til at det er konkrete forhandlinger om et kjøp på trappene, men dette delvis benekter Utfors-direktøren Jan Werne å kommentere. Selskapet er børsnotert, må vite.

BaneTeles IPnett
Det selskapet som kanskje passer best for begge disse svenskene er imidlertid neppe på salg foreløpig. BaneTele, Jernbaneverkets tele-divisjon, har erklært at de vil bygge rene IP-nett. Akkurat det er strategien til de to svenskene også.

Bredbandbolaget er selvsagt allerede i forhandlinger med BaneTele om å leie infrastruktur, det kommer sikkert Utfors også til å gjøre. Begge har aversjoner mot å bygge sine nett på ”gammeldags” teleteknologi. Det er IP som teller, og i den sammenheng passer BaneTeles strategi som hånd i hanske.

Dette forhindrer ikke at begge vil leie kapasitet hos alle som har en kabel som passer for de respektive kundene. Skal imidlertid disse to selskapene lykkes i å kopiere suksessen fra Sverige fullt ut, må de eie egen infrastruktur. Dette er konklusjonen de fleste større aktører på det norske markedet har gjort seg.

Annonse