(Illustrasjon)

Annonse


250 kroner for supernett

(Illustrasjon)Kampen om kundene på det amerikanske nettmarkedet gir forbrukerne glade dager. Selskaper som tilbyr høyhastighetsoverføring via TV- eller telelinjer har allerede kuttet årsabonnentet med 300 dollar (2.500 kroner) i gjennomsnitt, melder Silicon Valley News.

Aksessleverandørene (ISP) vet at de mange som sitter på eldre modem ønsker en oppgradering til bredbånd.
Tradisjonelle ISP-selskaper strekker seg langt for å nå flest mulig.

Kampen så vidt begynt
Kunder med is i magen kan tjene enda mer. Kampen om markedsandelene er så vidt begynt. Snittprisen synker under 30 dollar (250 kroner) for et månedsabonnement i løpet av året, hevder analytikere.

– Alle løper etter kundene, forteller administrerende direktør Liz Fetter i NorthPoint Communications, til den amerikanske IT-avisen.

Annonse


To millioner amerikanere og kanadiere sitter med kabeloppkobling, ifølge markedsbyrået Kinetic Strategies.

Drøyt 600.000 abonnenter sitter på digitale telelinjer. Dette utgjør kun fem prosent av husholdningene som har tilgang til internett i USA og Canada.

Mer enn fire millioner abonnenter sitter med høyhastighetslinjer ved utgangen av året, tror analytikere hos Kinetic. I 2003 finnes høyhastighetslinjene i mer enn 25 millioner hjem i Nord-amerika.

Betaling på sikt
ISP-selskapene håper priskrigen ikke eliminerer muligheten for å få kundene til å betale gildet på sikt.

– Vi håper vi ikke skjemmer bort kundene i den grad at de ønsker alt gratis. Det må være en viss grad av betalingsvilje også i dette markedet, forteller visepresident i Rhythms NetConnections, Dan Foster, til Silicon Valley News.

Men så spørs det om forbrukerne, etter en priskrig, er villige til å betale mer for det de før fikk rimelig.
Origo

Annonse