Annonse


Kinesisk skepsis til e-handel

– Det største problemet er forbrukernes psykologi, og det å få dem til å handle på nettet, sier en gründer av det kinesisk auksjonshuset Eachnet.com.

– Online-betaling er ikke et teknisk problem og uansett hvor mye som investeres så hjelper det ikke. Forbrukernes skepsis må snus, men det tar lang tid.

Manglende infrastruktur
Bransjeanalytikere hevder at selv om netthandel i Kina har et enormt potensial, så har det ikke tatt av på grunn av dårlig infrastruktur. Det siste offisielle anslaget viser at 60 millioner kinesere er på nettet innen 2005.

Manuelt og elektronisk
For å løse problemet har Eachnet utviklet et auksjonssystem myntet på kontanthandel. Etter at kjøpet er avtalt på nettet, møtes partnerne for å fullføre transaksjonen ansikt til ansikt. Selskapet har hittil 50.000 aktive brukere

Annonse


– Dette er veldig kinesisk. Folk her er ikke vant til å bruke betalings- eller kredittkort, hevder gründeren til Silicon Valley News.

Kreditkortselskapet Visa International tror kortbruken i Kina stiger noen millioner de neste årene, etter en sped start i 1998. Men det vil fortsatt utgjøre en forsvinnende liten del av Kinas en milliard mulige korteiere.
(Origo)

Annonse