Annonse


God butikk med dårlige data

Markedsundersøkelser foretatt på nettet kritiseres stadig oftere av firmaer som er sultne på informasjon om sin målgruppe, skriver Wall Street Journal. De som undersøkerne når er godt avlønnete, hvite og datakyndige. Brukerne av Internett skiller seg klart ut fra resten av den amerikanske befolkningen.

Markedsbyråene forsikrer om at de vekter dataene for å unngå skjevheter, men kritikerne er ikke beroliget.

– Det eneste du oppnår er vekting av et slett datagrunnlag, sier Dave Robinett ved markedsavdelingen i telefonselskapet Sprint.

Da produsenten av film- og fotoutstyr Polaroid i fjor ville teste kvaliteten på markedsundersøkelser på nett fant de ut at hele 25 prosent av USAs befolkning hadde brukt selskapets scannere.
– Det er mer enn mengden mennesker som tok et bilde med ett av våre kameraer i fjor, sier Bruce Godfrey, leder for selskapets markedsavdeling.

Annonse


Resultatet gjorde lite for å øke Godfreys tillit til markedsstudier gjort på nettet.

Mengden studier foretatt på nettet vokser, og amerikanske analysebyråer ventes å bruke 1,8 milliarder kroner på denne typen undersøkelser i år. Innen 2002 vil denne summen utgjøre 8,2 milliarder, tror industrimagasinet Research. I 1999 brukte markedsbyråene omtrent 45 milliarder totalt.

Og studiene på nettet kan være lukrativ forretning. En e-handels-undersøkelse av 100.000 mennesker foretatt av byrået Harris i juni i fjor tok 17 dager og kostet 1,2 milliarder kroner.

Normalt ville en slik studie foretatt over telefonen tatt mer enn et år å gjennomføre og kostet rundt 40 milliarder. Byrået tjente i overkant av seks milliarder kroner på studien.

– Marginene kan bli så høye som 90 prosent, sier Harris-sjef Gordon Black til Wall Street Journal.(Origo)

Annonse