Annonse


To av tre bedrifter på nett

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at 66 prosent av norske foretak med minst 10 ansatte hadde tilgang til nettet i 1999.

Bruken av Internett er størst innen bank og forsikring, i disse bransjene har hele 93 prosent har tilgang. Generelt har store bedrifter bedre tilgang enn de små

Stadig flere bedrifter velger å gjøre forretningene online. Spesielt banknæringen opplever en massiv kundestrøm som følge av utvidede tjenester på nettet.

Eksplosiv vekst
– Vi har opplevd en eksplosiv vekst av nye kunder etter at vi begynte med nettbank for tre år siden, sier informasjonssjef Tore Westhrin i Kredittkassen.

Annonse




– Da vi startet trodde vi at internett skulle utgjøre en liten del av vår virksomhet. Nå ser vi at nettet er i ferd med å ta over tradisjonelle banktjenester, sier han.

Se et ansikt
Ifølge Westhrin får Kredittkassen rundt 5000 nye kunder hver måned. Derfor vil banken frem til 2003 satse enda sterkere på Internett.

– Folk skal få egne hjemmesider og mulighet til å utføre alle tjenestene de ønsker på Internett. Dette betyr ikke at filialene våre legges ned. De som ønsker det kan fremdels få råd og veiledning ansikt til ansikt, sier han.

– Skremmende
Ifølge SSB-tallene er de små bedriftene mindre aktive enn de store. Av bedrifter med under ti ansatte har kun 33 prosent tilgang til nettet.

– Det er skremmende å se at de mindre selskapene ikke er mer på banen, sier Tommy Ødegaard, leder for programvarehuset Damgaard.

– De små bedriftene har i høyeste grad mye å tjene på å komme i gang. Hvis de ikke gjør det nå, vil mange bli utkonkurrert av utenlandske eller større norske firmaer, sier han.

Ødegaard mener det er viktig at små og mellomstore bedrifter gjør nettet til en kanal for variert forretningsdrift og ikke bare en statuspresentasjon av organisasjonen.

– Det er viktig at de små finner ut hva de vil med internett, at de finner sin form. Teknologien må knyttes nært opp til virksomhetens kundestrategi. Fremover vil norske bedrifter oppleve tøffere krav til å holde åpent når brukerne ønsker det, sier Ødegaard.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse