Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hett på nett

Internett hadde en knallstart på det nye året. Omsetningen av annonser økte hele 269 prosent i januar i år sammenlignet med januar i fjor.

Annonser på nett

I årets første måned ble det omsatt annonser på nettet for 21,4 millioner kroner. I januar i fjor ble det bare omsatt for 5,8 millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv, som referer til tall fra mediebyrået Mediacom.

Halv milliard i 2002
– Vi tror annonsemarkedet på Internett kommer til å nærme seg 300 millioner kroner i år, og en halv milliard i løpet av 2002, sier Nina Hølke i Mediacom Interactive.

Mens bare én nettaktør annonserte på tv i januar i fjor, er tallet steget til ti i år. Filmer for nettportalene Everday og Spray har rullet over skjermen, det samme gjelder for netthandelsstedene Yatack, Letsbuyit og TVShop.

TV egner seg godt
– Det er ikke noe medium som er så sterkt til å bygge merkevare på kort tid som tv, sier markedsdirektør i Yatack, Jon Dammann til Dagens Næringsliv.

Nettstedenes omfavnelse av de tradisjonelle markedsføringskanalene ble spådd allerede i fjor høst, etter mønster fra USA. Der er nettaktørene allerede en betydelig annonsørgruppe, og markedsbudsjettene fortsetter å vokse.