Samtidig som Siemens klatret opp på en tredjeplass blant mobilprodusenten ble Ericsson skjøvet ned på en femteplass. Ericsson hadde tredjeplassen i 1998.
10,3 prosent
Det er mye som tyder på at C25 og S25, de første produktene i Siemens nye mobilgenerasjon, har lagt grunnlaget for at selskapet har solgt godt også utenfor Norge.
Med disse telefonen har Siemens tatt 10,3 prosent av markedet i Europa.
Annonse
Det ble solgt om lag 93,5 millioner mobiltelefoner i Europa i fjor. Nokia har, som på verdensbasis flest markedsandeler også i de europeiske landene. Motorola kommer som en god nummer to, men ligger langt bak finnene.
Godt fornøyd
Salgsdirektør Rune Tufte i Siemens Norge er godt fornøyd med at selskapet har nådd sitt mål om å bli nummer tre i Europa.
– Vi har ikke vært nummer tre tidligere, og dette er et steg i riktig retning. Neste mål for oss er å bli nummer tre på verdensbasis, sier Tufte til ITavisen.
Billlig-WAP-er
Siemens har altså hatt suksess med sine relativt billige mobiltelefoner. Nå blir det spennende å se om de nye billig-WAP-ene (C35 og S35) kan bidra til at selskapet henger med i toppen etter inneværende år.
Her listen over de selskapene som hadde størst mobil-markedsandeler i Europa i 1999:
Nokia | 28,9 prosent |
Motorola | 14,0 prosent |
Siemens | 10,3 prosent |
Alcatel | 9,7 prosent |
Ericsson | 9,2 prosent |
Annonse