Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Merkantildata på nettbølgen

Merkantildata ble i fjor en børstaper i forhold til Internettselskapene. Nå er selskapet lei av å bli priset som et traust datavarehus og pusser opp fasaden.

Annonser på nett

I en melding heter det at selksapet skal bli en ledende rådgiver og integrator av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ICT).

Den plutselige fokusen på e-business er ikke helt tilfeldig da aksjonærene lenge har sett seg lei av nettlokomotiver som Telecomputing, Fast, Cell, Iconmedialab har slått Merkantildata på børsen.

Omorganisering
– For å posisjonere Merkantildata bedre i den nye nett-økonomien brekkes organisasjonen opp i seks deler fra 1. mars.

Organisasjon og ledere
Systems – Infrastructure & Consulting, Jan Elbæk
Services – Operations & Outsourcing, Steinar Sønsteby
Application – Software & Services, Einar Broch
Communication – Voice & Datacommunication, Torbjörn Lindh
Interactive – Internet & e-Business Solutions, Tom Adolfsen
Financial Services – Leasing, Asset Management & TCO, Dag Erik Storberget

Brorparten av staben skal inn i vekstområdene Interactive og Services.

Selskapet vil ha fokus på lokal ledelse i alle nordiske land. I Norge er sjefen Steinar Sønsteby, Sverige Torbjörn Lindh, Danmark Jan Elbæk og Finland Ture Tähtinen. Tom Adolfsen forblir konsernsjef.