Hopp til navigasjon Hopp til innhold

UPC mot Telenor

Som ventet lanserte UPC torsdag en komplett bedriftsportefølje med bredbånds- internett-, -data- og telefoni-tjenester til små, mindre- og mellomstore bedrifter.

UPC Logo

I første omgang er det næringslivet i Oslo som får glede av det nye tilbudet.

UPCs utgangspunkt er det aller beste for å gå løs på bedriftsmarkedet, siden selskapets styrke er nettopp der hvor Telenor i dag har det dårligste tilbudet: På telefon og Internett for småbedriftene.

Dyrt nett
For småkundene hos Telenor har ISDN vært alternativet frem til i dag, noe som lett kan bli en stor utgiftspost hvis bedriftens ansatte er aktive Internett-brukere.

UPC kan derimot bruke sitt kabelnett for å tilby kundene Internett til fastpris, samtidig som selskapet har lagt seg lavere enn Telenor på samtalekostnader.

Regning
For samtaler mellom to UPC-kunder blir prisen meget lav, bare 8 øret minuttet på dagtid og mindre enn 6 øre minuttet på kveldstid og i helgene. Men også trafikk til Telenorabonnenter, blir rimeligere: 14 øre minuttet på dagen og 8 øre minuttet på kveldstid.

– Dessuten har vi også en lavere startpris pr. samtale, og erfaringsmessig er startprisen en merkbar del av bedriftenes telefonregning, sa UPCs Morten Saugnes da tjenesten ble lansert i Oslo torsdag.

Bredbånd for alle
Et annet argument som UPC kommer til å bruke aktivt, er at det er snakk om et reelt bredbåndstilbud.

– Kravet til kapasitet og båndbredde øker også blant mindre- og mellomstore bedrifter (SMB-markedet) ved at flere benytter seg av de kommunikasjonsmuligheter som lyd, data, grafikk og video gir, sier viseadministrerende direktør Gunnar Evensen i UPC Norge.

Priskrig
– Tradisjonell aksess-teknologi har til nå vært for dyr for mindre- og mellomstore bedrifter. Nå får også disse tilgang til bredbåndstjenester til en hyggelig pris. UPC har forberedt lansering mot bedriftsmarkedet over lengre tid og har blant annet etablert et eget supportsenter som står klar til å yte god service til våre bedriftskunder, sier viseadm.dir. GunnarEvensen i UPC.

UPC tilbyr under merkenavnet chello høyhastighets internett-tjenester med fast tilknytning til en fast månedlig pris. En mellomstor bedrift med 20 ansatte vil i følge UPC kunne spare opp til 10-12.000 kroner årlig ved å velge fast internettaksess fra UPC. Samtidig vil kapasiteten øke betraktelig.

Teknologi-agnostisk
– Vi vil bruke fiber, coax, trådløs eller annen teknologi for å nå frem tilkundene. UPC Norge er i gang med en kraftig og ekspansiv bygging av etavansert bredbåndsnett for å kunne tilby telefoni og internett tilbedriftsmarkedet. Vi har lisens til å tilby radiobasert aksess i 3,5GHZ-spekteret.

I tillegg har UPC søkt Post- og Teletilsynet om konsesjon for26 GHz, som vil gi betydelig større båndbredde. Vår satsning på brådløsbredbåndskommunikasjon gjør at vi vil nå områder vi i dag ikke når medfiberkabel, sa Evensen.

Stikkord: Mobil