Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Schibsted sensurerer oss

Giles Clarke (bildet), CEO i StepStone er fornøyd med interessen blant investorer og omtale i aviser, unntatt den som ble han til del i Aftenposten.

Giles Clarke, StepStone

Giles Clarke reagerer han på at selskapet knapt ble omtalt i forbindelse med børsnotering i Schibsteds aviser. Påstanden avvises blankt fra Akersgata.

Schibsted har tidligere havnet i uoverenstemmelser med både StepStone og Eiendomsnett da mediehuset ikke var villige til å selge annonser til rubrikkutfordrerne. Nå beskyldes mediekjempen for å sensurere også redaksjonelt innhold.

Trussel
– I motsetning til Dagens Næringsliv og flere andre publikasjoner, måtte du lese nyheten (om emisjon og børsnotering) med et mikroskop i Aftenposten, sier Giles Clarke i StepStone til ITavisen.

– Vi utgjør en trussel mot det etablerte rubrikk markedet på papir og det er kanskje ikke så overraskende at de ikke dekker oss, sier han til ITavisen.

Kontroll
Men dere fikk da bred omtale i TV2, hvorav Schibsted eier 33 prosent ?

– Det er stor forskjell på deleier og heleier, dessuten er det lettere å kontrollere innholdet i papiraviser, sier Clarke til ITavisen.

Uavhengig
– Som redaktør for økonomiavdelingen driver jeg etter journalistiske prinsipper om uavhengighet, og har selvfølgelig ingen instruks om å ta hensyn til eventuelle eierinteresser i andre foretak, sier økonomiredaktør Ola Storeng i Aftenposten til ITavisen.

ITavisen gjorde et arkivsøk på ordet Jobshop i begge publikasjonene og fant at Dagens Næringsliv har omtalt bedriften 22 ganger siden 1997, mens Aftenposten har kun viet jobbkometen spalteplass i 11 artikler.

Tilfeldigheter
– Slike søk kan slå helt forskjellig ut på ulike saker. Selv om vi fokuserer på IT betyr ikke det at vi til enhver tid dekker de samme selskapene som konkurrerende aviser, sier han til ITavisen.

Stikkord: Mobil