HP C500.jpg

Annonse


Digitalkamera-vinnerne

HP C500.jpg

– I fjor var det Canon som solgte de fleste digitalkameraene i Norge. De oppnådde en markedsandel på over 22 prosent. HP var en god nummer to med nesten 21 prosent, mens Olympus kom på tredjeplass med sine drøye 16 prosent, opplyser Bjørn Borgen, Consumer Business Unit Manager hos Hewlett-Packard Norge.

Forbrukersalget vokser
Forbruker-enheten hos HP hadde en halv milliard kroner i omsetning de siste seks månedene i fjor.

Denne enheten har ansvar både for digitalkameraer, hjemme-PC-er, blekkskrivere, CD-ROM-brennere, skannere, lomme-PC-er og andre produkter som retter seg mot forbrukere, hjemmekontor og småbedrifter.

Annonse


Ansatt-PC med kamera
Fotobransjen har vært forholdsvis tilbakeholden med å selge digitalkameraer, som ikke gir mersalg av film, fremkalling og kopiering. Databransjen har derimot kjent sin besøkelsestid. I fjor kjøpte mange nordmenn digitalkameraer sammen med ansatt-PC-ene som de fikk fra sine arbeidsgivere.

Digitale bilder = HP
I desember gjennomførte HP Norge en undersøkelse for å sjekke hvilke merkenavn folk forbandt med forskjellige dataprodukter:
– Canon er den mest kjente kamera-leverandøren, men ellers er det svært lav merkekjennskap, fortalte Bjørn Borgen under en pressekonferanse sist fredag. HP vil nå satse mye på å bli et merkenavn forbinder med digital bildebehandling.

HP, Pentax og Kodak
Forrige uke kunngjorde Hewlett-Packard omfattende samarbeidsavtaler med Kodak og Asahi Optical Company, bedre kjent som Pentax.

HP og Pentax skal i felleskap utvikle og produsere digitalkameraer, som både vil bli solgt under HP- og Pentax-navnet. HP og Kodak skal etablere et nytt selskap for å tilby digitale fotoutskrifter i fotobutikker og via Internett i løpet av 2001.

Annonse