Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SOL kjøper Freetrax

Scandinavia Online (SOL) kjøper 20 prosent av Lars Kilevolds Freetrax. MP3 selskapet skal distribuere musikk i hele Norden.

Musikk på nettet (MP3)

Tidligere sang Lars Kilevold at ”livet er for kjipt.” Nå som han tjener gode penger på MP3, kan det hende pipa får en annen lyd.

Win-Win
– For oss er det en ”win-win-situasjon”, sier Espen Agdestein hos SOL.

– Vi sikrer enda bedre innhold på SOL, samtidig som vi isolert ser på Freetrax som en interessant investering.

I avtalen ligger også at SOL skal ha en styreplass, som vil besittes av Agdestein heter det i en pressemelding fra selskapet.

Voldsom vekst
– Vi får en vanvittig distribusjon som vil merkes over natta, sier Lars Kilevold, som er kreativ leder i Freetrax.

Adm. dir. David Gjester legger til at selskapet nå er et stort skritt nærmere målsetningen om å bli en av verdens fem største online distributører av musikk. Markedet for digital musikkdistribusjon er av mange spådd en voldsom vekst i årene som kommer.

20 prosent
Avtalen innebærer at SOL overtar 20% av aksjene i Freetrax AS. Oppgjør finner sted i en omfattende distribusjonsavtale som gir Freetrax maksimal profilering og eksponering i hele Skandinavia, både gjennom forside- og musikksideannonsering. I tillegg bidrar SOL med noe driftskapital.

–MP3 er et av de mest populære områdene på nettet i øyeblikket. Vi er meget tilfreds med å kunne tilby våre brukere denne tjenesten, samt å være på eiersiden i en betydelig nordisk aktør innen dette markedet, sier adm. dir. i PAN SOL, Kirsten Idebøen i meldingen.