Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skal ta Telenor

I dag offentliggjorde Tele 1 Europe, Site Communication og GTS at de vil ta opp kampen om norske mobilkunder. Det skal de gjøre via NetComs nett.

Mobilrekord

I løpet av våren vil det være totalt seks mobiloperatører i det norske markedet, mens det for en knapp måned siden kun var to. Forhåpentligvis vil dette gi markedet bedre tilbud, med gunstige priser og flere nye tjenester.

Hjelp til å ta Telenor
De tre nye mobil-selskapene er Tele 1 Europe, Site Communication og GTS. De planlegger å lansere sine mobiltjenester i løpet av våren.

– Vi ser på dette som en hjelp til å øke konkurransen mot Telenor. Disse nye mobiltilbyderne vil supplere oss og kommer til å ta mer av Telenors marked, sa adm. direktør Terje Christoffersen i NetCom på en pressekonferanse onsdag formiddag.

Liten nett-kapasitet
De tre selskapene skal markedsføre sine produkter med sitt eget firmanavn, men de grunnleggende teletjenestene er basert på NetComs mobilnett.

– Vi har liten fri kapasitet i nettet på dagtid nå. På natten er det ledig kapasitet, sa Christoffersen og la til at NetCom må bygge ut nettet i forhold til kundeveksten.

Med tre nye samarbeidspartnere vil NetCom få en sterkere utnyttelse av fremtidige investeringer.

Kommersielle vilkår
Alle de tre avtalene er basert på kommersielle vilkår, noe Terje Christoffersen mener er et godt utgangspunkt for skjerpet konkurranse.

Tele1 blir den første mobilleverandøren i Norge som kun opererer på bedriftsmarkedet, ifølge adm. direktør Pål Vegard i Tele1 Europe AS.

Én faktura
– Avtalen gjør at vi nå kan oppfylle etterspørselen fra bedriftskundene våre som ønsker én leverandør, ett servicepunkt og én faktura for sine telekommunikasjonsbehov, sa Vegard på pressekonferansen.

Også GTS (Global TeleSystems Group) vil satse på bedriftskundene. I Norge har selskapet 8.000 bedriftskunder.

Privatmarkedet
Mens Tele1 og GTS fokuserer på bedriftsmarkedet vil Site Communication satse mer på privatmarkedet.

– Vi vil legge stor vekt på WAP-tjenester og tekstmeldinger, uttaler adm. direktør Frode Van der Laak i Site Communication.

Stikkord: Mobil