Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tror på nettsug

Telenor vil nå satse sterkere og mer fokusert på Internett-tjenester mot bedriftsmarkedet. En ny enhet, Nextra, blir derfor etablert, sier Telenors Morten Lundal (bildet).

Arkiv

Forretningsområdet Internett blir fra 26. januar delt i to enheter og gitt en friere stilling i konsernet, heter det i en pressemelding fra Telenor Nextel.

Nextra blir etablert for å betjene bedriftsmarkedet og internasjonale markeder. Dette blir også navnet på Telenors internasjonale Internett-selskaper. Privatmarkedet i Norge vil bli betjent av en egen enhet innen forretnings-området.

To markeder
”Vi mener markedet for Internett-tjenester i både privat- og bedriftsmarkedet nå er så modent at utvikling og marketing i disse to markedene bør legges til separate forretningsenheter,” sier Morten Lundal, leder for forretningsområdet Internett i Telenor.

Nextra vil fra første dag være den ledende leverandøren av Internett til bedriftsmarkedet i Norge, og ha 200 ansatte.

Størst på IP-nett
”Vi har i dag det største og mest stabile IP-nettet og har allerede 30.000 bedriftskunder. Dette gir oss en markedsandel på 40 prosent i Norge,” sier Lundal.

Utenfor Norge er Nextra allerede etablert i ni europeiske land, og utgjør en av Telenors viktigste utenlandssatsinger.

400.000 privatkunder
Telenor Nextels virksomhet i det norske privatmarkedet blir skilt ut i en egen forretningsenhet med utgangspunkt i produktene Frisurf og Telenor Internett.

Med 400.000 privatkunder ved årsskiftet, hvorav 45.000 har Frisurf, er Telenor klar markedsleder, en posisjon konsernet tar sikte på å ivareta gjennom økt fokus og styrking også på privatmarkedet.