Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tele 1 vil vokse

Tele1 Europe har som mål å bli en av fem/ seks totalleverandører på det norske markedet. Selskapet er på god vei til å bli en betydelig aktør i SMB-markedet.

Foto: Jørgen berner Ross

Selskapet bygger opp et Nordisk bredbåndsnett med direkte aksess i byene. I tillegg satser selskapet på tredje generasjons mobiltelefoni (UMTS.)

Investeringer
Teleutfordreren sikter seg inn på det lukrative SMB-markedet i Norden, som lenge har vært dominert av telemonopoler. Takket være villige investorer har selskapet flere milliarder kroner til å komme igang raskest mulig.

Tele1 Europe ble etablert i Sverige i 1995, men selskapet har etterhvert bredt seg over hele Norden.

En av fem
Telecom Revy spår at det kun vil være plass til en håndfull Telenor-utfordrere i det liberaliserte telemarkedet. NetCom og Tele2 er selvskrevne. Enitel blir en fullverdig kandidat etter kjøpet av Telia Norge. UPC som Europas største kabeloperatør, og Microsoft som aksjonær, har potensiale også i bedriftsmarkedet selv om de har kommet tregt i gang.

Nisjer
– Tele1 Europe skal bli en av fem-seks totalleverandører i Norge. Resten vil kun bli nisjeaktører, da Norge er et relativt lite marked, sier adm. direktør Pål Vegard i Tele1 Europe i Norge til Telecom Revy.

Før Telenor Nett fikk reell konkurranse på teletransport, har det vært vanskelig for alternative operatører. Men etter at blant andre Enitel begynte å selge bredbåndstransport mellom de fleste landsdelene, blir telekampen tøffere.

Storbyer
Tele1 Europe kjøper mye kapasitet mellom byene av Enitel inn til sine egne svitsjer i de største byene. Selskapet har allerede kjøpt endel fiber i hovedstaden av Oslo Sporveier. Målet er å kveile seg inn i store industriområder, med høy etterspørsel etter avanserte teletjenester. I utgangspunktet skal teleutfordreren legge fiber i Oslo, Bergen, Helsinki, København Stockholm, Gøteborg, Malmø.

Stikkord: Mobil