Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-handel størst mellom bedrifter

Nitti 90 prosent av amerikanske bedrifter gjøre sine innkjøp via internett år 2001, i følge amerikanske Business Week.

– E-handel mellom foretak vil bli større enn internettsalg til deg og meg, sier daglig leder Tommy Ødegaard i Damgaard.

I bransjen hevdes det at e-handel mellom bedrifter blir en større suksess enn e-handel mellom bedrifter og forbrukere.

– Økt produktivitet og effektivisering ved å handle elektronisk bedrer bedriftenes profittmulighetene uten at prisene vil øke, sier Ødegaard.

Store besparelser
I USA har den elektroniske handelen mellom forretninger allerede passert 900 milliarder kroner, i følge tall Business Week har fått fra meglerhuset Goldman, Sachs & Co.– Vi kommer til å se en lignende utvikling i Norge på grunn av de store mulighetene for besparelser i bedriftene, sier Ødegaard.

Startgropen
En undersøkelse gjort av konsulentfirmaet Pricewaterhouse Coopers i Norge høsten 1999 viste at under ni prosent av norske bedrifter som er knyttet til internett bruker nettet til innkjøp.

– Bedriftsinnkjøp via nettet er fortsatt helt nytt i Norge, men vi forventer at dette kommer til å ta av i løpet av noen få år, sier sjefskonsulent Terje Solli i Pricewaterhouse Coopers.