Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Oslo – New York én krone

Auksjonskjempen Bidlet åpner i Norge med spotpriser på utenlandsreiser. Selskapet vil kjempe med Sol og DinSide/QXL om Ola & Karis interesse for røverkjøp.

Fly

Med Schibsted/Aftonbladet, SBS broadcasting, Arkwright i ryggen er det ingen smårolling som utfordrer de norske aktørene.

Selskapet har hovedkontor i Sverige, men åpnet auksjon i Damark noen dager før Norge. Finland og Frankrike følger om kort tid.

Varehus
Konseptet er imidlertid noe annerledes enn tradisjonelle nettauksjoner, hvor budene skjer mellom privatpersoner.

– Vi kjøper inn varer av ulike leverandører, og selger de så ut med utropspris på en krone, sier nyansatt Norgessjef Dag R Lindløkken til ITavisen.

Siste frist
Selskapet tar således en risiko ved hvert salg, i motsetning til feks. Ebay som kun megler mellom to parter. Før lansering i dag la selskapet ut en reise t/r til New York, med veiledende pris på 4000 kroner, med bud på en krone. Fire sekunder før tidsfristen kl 12 ble det vinnende bud notert på 2590 kroner.

Reisefeber
Auksjonshuset satser på kategoriene Data/IT, Hus & Hjem, Hifi, TV & Video, Leker & Spill,Sport & Fritid, og ferier og reiser.

Ifølge Lindløkken viser spørreundersøkelser at reiser er noe nordmenn er svært interesserte i å kjøpe på nett. Kombinerer man dette med at flyselskaper ofte må kvitte seg med restplasser er det mulig å skape et effektivt marked.

Bidlet regner med å kapre 20 tusen norske medlemmer i løpet av kort tid. Selskapet vil imidlertid ikke uttale seg om hvor mye de vil investere i markedsføring for å verve disse.