Deskill

Annonse


Venter en million ISDN-kunder

Deskill

– Det vi lærte av GSM-utbyggingen, var at det er nødvendig med en bevisst satsing i hele markedet, i hele landet. Egentlig er dette derfor et resultatet av det forarbeidet vi gjorde da vi i sin tid bygget ut det digitale nettet i hele landet, sier administrerende direktør i Telenor Allmenn Kommunikasjon, Jan Edvard Thygesen, til Telecom Revy

Denne utbygningen ble gjort på en slik måte at overgangen til ISDN kunne gå så glatt som mulig – i motsetning til den strategien som svenske Telia valgte.

Gjør det selv
– I tillegg måtte vi gjøre det enklest og rimeligst mulig å bli ISDN-kunde. Derfor gikk vi ut med tilbud om gjør-det-selv-pakker, hvor det ikke lenger var behov for å få besøk av en installatør for å få på plass ISDN hos abonnenten. Det hele måtte skje enkelt og feilfritt første gang, sier Thygesen.

Annonse


1 million kunder?
Spørsmålet er hvor mange ISDN-abonnenter man egentlig kan vente å få i Norge, før andre teknologier som ADSL overtar markedet. Thygesen vil helst ikke uttale seg altfor konkret om dette.

– Personlig har jeg en målsetning om at vi skal ha 1 million ISDN-kunder, sier han.

På topp
– I såfall vil hver annen telefonabonnent i Norge har ISDN-tilknytning. Men når jeg ikke vil gå ut med dette tallet som vårt mål, så er det fordi vi ikke må komme i en situasjon hvor eksempelvis 750 000 ISDN-abonnenter betraktes som en fiasko, når faktum er at også dette tallet vil forsterke vår posisjon som den ubetingede verdenstoppen på ISDN.

Annonse