Hopp til navigasjon Hopp til innhold

DN blir gratis på nett

Dagens Næringslivs innrømmer at betalingsmodell på nett har vært en fiasko. Avisen åpner nå nyhetstjenesten DN ajour for alle og lar papirabonnenter få tilgang til alt uten å betale ekstra.

Dagens Næringsliv (logo)

Avisen gikk høsten 1998 ut med solide vervekampanje til eksisterende abonnenter, der de forlangte 500 kroner i tillegg av lesere som ønsket tilgang til alt innhold på nett.

Liten lojalitet
Flere takket ja til en gratis prøvekampanje, men etterhvert som folk ble bedt om betaling var det færre enn to tusen som ble igjen. Til tross for flere oppfølgende kampanjer lyktes det ikke det ikke avisen å overbevise mer enn noen få prosent av cellulose-abonnentene.

Produktutvikling
I september i fjor bekreftet Dagens Næringsliv at de vurderte å gi opp betalingsmodellen. Men ting tar tid, også i cyberspace.

– Ja ting tar sin tid her på huset. Men det ble faktisk tatt en beslutning i november, så gjorde vi noe redesign og produktutvikling før vi lanserte den i går, sier markedsdirektør Gislaug Rydland i Dagens Næringsliv til ITavisen.

Publikasjonen føyer seg inn i rekken av nettsteder som innser at betalingsmodellen ødelegger for annonsepotensialet og etter hvert slipper inne alle surfere. Globale nettsteder som Microsoft Slate og New York Times er bare et par eksempler på dette.

Dagens Næringsliv har outsourcet annonsesalget til 24/7 Media. Ifølge Rydland har dekningen vært god.

Nordmenn i Japan
I løpet av februar vil alle papirabonnenter få tilsendt brukernavn og passord slik at de kan de få tilgang til hele papirutgaven på nett.

– Hva med nordmenn som bor permanent i utlandet. Må de abonnerer på papiravisen for å lese hele innholdetpå nett, eller slipper de unna med en lavere pris?

– Vi har diskutert hvorvidt en nordmann i Japan skal slippe å betale for porto og papir, det er det mulig vi vil tilby dette fremover.

Øker
Ifølge siste Gallup måling kunne Dagens Næringsliv vise til 126.000 ukentlige lesere, noe som tilsvarer en tredjedel av leserne på papir. Selv om dette ikke er like god dekningsgrad som VG og Dagbladet er Rydland rimelig tilfreds.

– Vi regner med at trafikken vil øke betraktelig etter at vi har åpnet, men jeg vil ikke gå ut med noen prognoser, sier hun til ITavisen.