Hopp til navigasjon Hopp til innhold

UPC – treg tungvekter

Kabelgiganten UPC lanserte seg i høst som en fullverdig teleaktør i Norge via massive reklamekampanjer. Men hvor ble det av kundene?

Brusdal, Wibecke
Via oppgradering av kabelnettet til hybridfibercoaxial, skal Jancos 300.000 kunder i fremtiden få tilgang til telefoni og rask Internett-aksess.

I dag er imidlertid antall kunder ennå ikke passert 10.000. Mange hadde regnet UPC som en seriøs teleutfordrer. Men så langt har lanseringen vært en våt kinaputt.

Treg
I fjor lovet dere Internett til 100.000 av kundene. hvordan går det med utbyggingen?

– Vi ligger litt etter planen når det gjelder oppgradering. Ombygging og utbygging har vært mer komplekst en vi hadde regnet med. I mange tilfeller må vi bygge nytt framfor å oppgradere gamle nett, sier informasjonssjef Wibecke Brusdal i UPC til ITavisen.

I dag er 40.000 abonnenter med tilgang til bredbåndsstandard. Kun 6.000 av disse har tegnet abonnement for telefoni og Internett. Men Brusdal hevder at langt flere ligger ”rundt hjørnet”.

Med all markedsføring og utbygging av nett i milliardklassen, stiller endel seg spørsmålet om lønnsomheten av prosjektet. Janco/UPC har så langt vært et tapssluk.

Dyre kunder
Blir ikke dette dyre kunder?

– Foreløpig er det svært dyre kunder. Men på sikt regner vi selvfølgelig med en payback – etter hvert som vi får større skala på tilbudet, sier hun til ITavisen.

Kundeservice?
Ved lansering av de nye tjenestene lovet UPC fokus på kundeservice, har dere klart å tilfredstille dette like godt som Telenor og NetCom ?

– Når det gjelder ventetid på kundeservice er det for dårlig. Økt bemannning og bedre supportverktøy er tatt i bruk for å bedre situasjonen, men jobben ikke gjort over natten, sier UPCs informasjonssjef.

Er ikke det dårlig planlegging når dere lanserte tjenestene så tungt i høst?

– Vi kunne ha vært bedre. Men vi gjør det vi kan for å bedre situasjonen, sier hun.

UPC har i dag kun et fåtall bedriftskunder, men har ambisjoner om å spise av Telenor også her.

Hvis dere har problemer med privatmarkedet – hvordan skal dere kunne konkurrere i bedriftsmarkedet, som tross alt er langt mer kritiske til stabilitet og service?

– Vi har dedikerte personer med ansvar for bedriftsmarkedet og er godt rustet for å konkurrere innen dette segmentet, sier Brusdal.

Vil kjøpe Avidi
Hvis dere ikke klarer å takle 300.000 kunder, hvordan skal dere klare det dobbelte ved eventuelt oppkjøp av Telenors kabler?

– Vi har ikke kjøpt Telenor Avidi ennå. Hvis det blir aktuelt, skal vi gjøre nødvendige tiltak for også å takle det sier hun til ITavisen.

Stikkord: Mobil