rune Wikstøl

Annonse


– Fusjoner Telenor og NRK

rune Wikstøl

Verdens største Internettleverandør slo seg tidligere i uka sammen med verdens største medieselskap. Aftenposten har spurt en rekke norske eksperter om en fusjon mellom NRK og Telenor vil være et interessant norskt svar på sammenslåingen av AOL og Time Warner.

– En spennende tanke, særlig kulturelt, svarer Telenor-direktør og nettavisgründer Stig Eide Sivertsen på Aftenpostens spørsmål.

Innhold og distribusjon
– Telenor har som klar strategi ikke å involvere seg i produksjon av innhold. Vi skal engasjere oss i å distribuere innhold til sluttbrukerne gjennom et bredt spekter av kanaler. På den annen side har NRK valgt å konsentrere seg om programproduksjon, mens de overlater mye av distribusjonen til oss.

Annonse


Norge for lite
– Generelt må norske medieaktører ut, som et minimum på det nordiske markedet, og utvikle tjenester på engelsk hvis de skal kunne gjøre seg gjeldende. Det norske markedet er i seg selv alt for lite som basis. Det vil vi komme til å oppleve som stadig mer penibelt, sier Jon Bing til Aftenposten.

Truet av underholdning
Medieprofessor Rolf Høyer er ikke like entydig positiv. Han mener kommersialiseringen utfordrer mangfoldet i mediene. Men han er mer bekymret for medienes trang til å lage underholdning av journalistikk enn av fusjonsbølgen.

Annonse