Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Online Club blir YaTack

Online Club skifte i dag, mandag, navn til YaTack, og blir varehus på nett. Nettkjøpmann Hans Christian Qvist (bildet) skal bruke opp mot 40 millioner kroner på å gjøre det nye merkenavnet kjent.

Arnt Sommerlund

I dag har Online Club (OLC) 25.000 kunder, som YaTack tar med seg. I løpet av året skal butikken vokse til 40.000 kunder og omsette for 15. millioner kroner.

Ny teknologi
YaTack har satset på å utvikle den teknologiske løsningen for å gi kundene bedre service. Adm. direktør Hans Christian Qvist vil ikke ut med hvor mye dette har kostet, men oppgir at det har vært ’betydelige summer’.

Den nye e-handelsløsningen forutsetter at hver enkelt kunde registrerer seg. Dette gjør at systemet kan tilby gratis e-post, oversikt handleliste, foreslå varer og tilbud, holde orden på dine ordrer.

Søkingen er kraftig forbedret, der du kan søke med hele setninger som: ’Jeg vil kjøpe en dvd-spiller og et TV-apparat’. Dermed vil søkemotoren foreslå flere alternativer som matcher både ’dvd-spiller’ og ’TV-apparat’.

– Sikker handletur
Handlesystemet leder deg som bruker gjennom en femtrinns gjøreliste – slik at du skal være trygg på at varen er bestilt, at den blir betalt på rett måte og at den kommer fram.

I dag har det blitt populært å snakke om raskere handleløsninger, såkalte ’One-Click-One-Shop’, som mer rutinerte e-handlere bruker.

Qvist medgir at deres løsning kan oppfattes som tungvint for slike e-handlere, men sier at YaTack i første omgang har valgt å prioritere det de kaller er en trygg e-handelsløsning.

Navnetrøbbel?
Navnet YaTack ble i følge Qvist valgt fordi det skal gi assosiasjoner til det norske ’Ja Takk’ – og vise at man er en servicevennlig butikk. Ledelsen oppdaget trolig fort at det kan bli vanskelig for brukerne å skrive rett navn når det taster inn nettadressen i sin nettleser. Derfor har de gardert seg og kjøpt opp flere varianter som ’jatakk.no’, ’yatakk.no’ og ’jatack.no’.

Så spørs det om navnet er viktigere enn innholdet? Selv mener de at navnevalget gir muligheten for ekspansjon i Norden og etter hvert Nord-Europa. Da kan man jo kanskje skjønne at man har valgt det mer kjente nordiske (men svenske) tack istedenfor det norske ordet takk.

I løpet av året etableres nettvarehuset Yatack i Sverige, Danmark og Finland. Den Hanseatiske regionen følger året etter.

Varehus og auksjon
YaTack hevder at deres fortrinn er at de er et komplett varehus på nett, og ikke bare en nisjebutikk. I tillegg har de auksjonsløsning.

Dette gjør blant annet at Qvist & Co mener de ikke har noen direkte konkurrenter – de andre nordiske aktørene er enten handelsportaler eller auksjonshus.

Eiere
I desember ble det utført en emisjon på 120 millioner hvor man fikk inn nye eiere, som Statoil og Orkla. Selskapet, prises etter denne emisjonen til en verdi i underkant av 400 millioner kroner.

De 15 største eierne etter emisjonen i desember er: Datum AS, Orkla ASA, IMI AS, Torstein Tvenge, Insalvo AS, Piero AS, Statoil, Helge Gallefoss, Stockline, Jan P. Jørgensen, Adrian AS, N.P.Gruppen, Orkla Finans, Camnic AS og Saxon AS.