Mange i bransjen ristet på hodet over at noen kunne være villig til å betale så mye for et “gammelt” domenenavn. Nå tyder mye på at sunn skepsis for engangs skyld også gjelder i cyberspace.
Bløff
Da budgiveren ikke ga lyd fra seg, etter at budet på 80 millioner kroner ble akseptert etterforsket auksjonstjenesten e-Bay handelen. Alt tyder på at det var en anonym bløff.
Nå melder imidlertid CNet at eieren av domenenavnet ,Tenagra – et Amerikansk Internett markedsføringsselskap, i det minste kan regne med 15 millioner for navnet. Budgiveren har bekreftet interessen og transaksjonen går trolig i orden.
Ikke rekord
Men Year2000.com slår ikke rekorden. ITavisen har tidligere omtalt navnet business.com (se lenke nedenfor til egen sak), som gikk til eCompanies for omlag 60 millioner kroner i november i fjor.
Annonse
I 1999 så Altavista seg nødt til å punge ut med cirka 25 millioner kroner for å kjøpe Altavista.com, fra Altavista Technology.
En av grunnene til at StepStone i høst kvittet seg med Jobshop navnet, skyldtes et noe ublu krav for Jobshop.com navnet.
Annonse