Til tross for at nettet er et globalt medium, velger 7 av 10 potensielle e-shoppere norske handlesteder, viser undersøkelsen til Norsk Gallup.
Sammenlignes årets resultater med en undersøkelse gjennomført i 1998, er forholdstallet nesten det samme.
Undersøkelsen fra 1998 viste at ca 8 prosent – 90.000 nettbruker som ville eller vurderte å handle julegaver på nett. I dag er antall nettshoppere vokst til 160.000, men prosentveksten er kun ett prosentpoeng grunnet utbredelsen av nettet.
Unge menn
Undersøkelsen viser at de “potensielle” er representativ for surfebefolkningen i sin helhet. Seks av ti er menn, med en overvekt av yngre personer.
Selv om denne undersøkelsen ikke har kartlagt hva nordmenn vil handle i jula, overvåker Gallup kontinuerlig nordmenns handlevaner. Det fortsatt edb-utstyr, bøker og musikk som er de mest populære varene.
Annonse