Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Teleselskap introduserer fastpris

British Telecom innfører nå nye teletakster som innebærer at privatpersoner og mindre bedrifter kan ringe ubegrenset innen sine lokale soner for en fast pris.

Telefon (tegning)

Det er ventet at den nye takseringsmodellen, som har vært på markedet i lang tid i USA, vil øke bruken av Internett og gagne utviklingen av e-handel, skriver svenske IT-Affärer.

Sterkt press
Denne endring skjer etter sterkt press fra kunder, politikere og internettleverandører som lenge har hevdet av de vanlig tellerskrittene hemmer bruk av nettet og e-handel.

British Telecom (BT) er den dominerende leverandører av fasttelefoni i Storbritannia. På grunn av denne dominerende posisjonen har selskapet, på lik linje med Telia i Sverige, blitt anklaget for å bremse internettutviklingen med alt før høye teletakster, skriver IT-Affärer.

Man kan vel for så vidt trekke en rask parallell til Norge og Telenors posisjon her hjemme også.

Ikke nok
De nye takstene innebærer at mindre firmaer og privatpersoner kan ringe et ubegrenset antall lokalsamtaler for omtrent 460 kroner i måneden. BT har også innført ett enda billigere alternativ som gjelder på kvelden eller i helgene.

Selv om BT nå har gitt etter for presset mener blant annet internettleverandøren AOL Europe allikevel at prisreduksjonen ikke er tilrekkelig.

– Vi er skuffet over den foreslåtte prisen. Brukere i Storbritannia kommer til å betale nesten dobbelt så mye som amerikanske brukere gjør for tilsvarende tjeneste, sier CEO i AOL Europe, Andreas Schmidt.

Da er det bare å følge med for å se om Telia og Telenor vil gjøre det samme her hjemme i Skandinavia. De har i hvert fall blitt utsatt for sterkt press fra en rekke kunder, med regelmessige teleboikotter.

Stikkord: Mobil