Hopp til navigasjon Hopp til innhold

WAP for impulskjøp

WAP er ypperlig for impulskjøpere. Er det noe du kommer til å tenke på, så kan du bestille med en gang, forteller Jørgen Larsen fra Phone.com.

– Bare et par prosent av de mulighetene som finnes i Internett har betydning for WAP, mener Larsen.

Han tror også at det bare blir et par av de mulighetene som ligger i WAP som bli brukt fullt ut, men at disse til gjengjeld vil bli hardt utnyttet.

Mobil og Internett
Mulighetene for å handle på kort innskytelse er viktig. Men det kan bli et tveegget sverd på grunn av reklame. Når denne kommer på e-post kan man bare unnlate å åpne posten.

På mobiltelefonen blir det verre. Enten den kommer som tekst eller tale må eieren av mobiltelefonen ta imot meldingen.

Omgår loven?
Og stoffet kommer når du pendler, noe som kan være forstyrrende. Samtidig kan en vente at tilbudene blir skreddersydd. Det innebærer at reklamen vil bli koblet opp mot databaser med opplysninger om deg.

Norsk lov setter i dag strenge grenser mot å registrere opplysninger om personer, eller deres vaner. Det er dermed ikke sagt at disse lovene vil vare evig, eller at det ikke vil bli funnet metoder for å omgå lovverket.

Optimistiske prognoser
Ifølge Phone.com (www.phone.com) kan en vente at det vil være omtrent en milliard brukere som har mobilabonnement med tilknytning til Internett i år 2003.

Phone.com oppgir at de har 46 mobiloperatører som kunder. De skal representere 40 prosent av verdens mobilabonnenter. Selskapet har utviklet internettløsninger for mobilterminaler siden 1995.