Hopp til navigasjon Hopp til innhold

År 2000 betyr e-handel

Så snart år 2000-problemene er historie, åpnes veien for netthandel, mener det amerikanske analysebyrået GartnerGroup. Og IT-bransjen omfavner dem spådommene.

Av verdens IT-investeringer på 17.000 milliarder kroner i år, går hele 40 prosent med i 2000-årssluket. Men alt neste år vil investeringene i e-handel passere kostnadene millenniumsproblemet har medført, melder Newswire på vegne av Teleglobe.

Omfavner
For når GartnerGroup spår e-handel som neste IT-bølge, er det søt musikk i ørene for både Teleglobe og andre tele- og IT-aktører.

– Alle ressurser som er brukt for å hindre datakollaps ved overgangen til år 2000 har sinket utviklingen av e-handel. Frykten for kollaps har også fått mange bedrifter til å utsette sine investeringer, sier adm. dir. Mette Håkonsen i Teleglobe til Newswire.

E-handel neste
I 2002 vil vi bruke to amerikanske statsbudsjett, eller 26.000 milliarder kroner på IT-investeringer. Halvparten av dette vil gå til e-handel.

Og i 2005 vil 25 prosent av detaljhandelen og 70 prosent av alle forretningstransaksjoner være knyttet til Internett, ifølge GartnerGroup.

Ikke problemfritt
Men overgangen til e-handel blir ikke problemfri.

Tre av fire bedrifter vil undervurdere sine kostnader. Underbudsjetteringen vil bli på rundt 50 prosent, og spesielt stor blant europeiske selskaper, advarer GartnerGroup.

– Omleggingen fra tradisjonell handel til e-handel innebærer store utfordringer for næringslivet. Det blir mange tapere på veien, sier Håkonsen.

2 av 3 misslykkes
I år 2001 vil tre av fire e-handelsprosjekter ikke oppnå forventede resultater. Fem prosent av alle mislykkede forretninger vil skyldes feil organisering av e-handelen. Kun én av tre satsinger på e-handel vil gå med overskudd, spår GartnerGroup.

En av de norske telekomanalytikerne, Tore Aarønæs i Norsk Telecom, er heller ikke imponert over teleselskapenes e-handelsinnsats. Han mener de sitter på gjerdet, og venter passivt på at økt e-handel skal gi større trafikk og økte inntekter.

– De burde heller gå sammen med de andre aktørene og bidra med nye nettløsninger. Det vil stimulere e-handelen, sier Aarønæs. Informasjonssjef John T. Murray III i Teleglobe tilbakeviser kritikken.

– Vi vet at markedet vil vokse, og er godt forberedt. Vi har utviklet flere nye tjenester for våre kunder, blant annet en egen plattform for e-handel. Vi utvikler nå også nye metoder for overføring av sensitiv forretningsinformasjon, sier han.

I bakleksa
Europa ligger etter USA når det gjelder bruk av internett og e-handel. Men internettbruken skyter nå kraftig fart i Europa, fra 35,3 millioner brukere i 1998 til 60,4 millioner i år. I løpet av de neste to årene vil Storbritannia, Tyskland, Nederland og Sverige hale inn på USA.