Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Uviktig Internett-telefoni

Internett-telefoni vil forbli et ubetydelig marked i forhold til tradisjonell telefoni. Det hevder det engelske analysebyrået Datamonitor.

Arnt Sommerlund
– Tale over Internett er et nisjemarked, hevder Datamonitor.

Mange mangler
Analyseselskapet mener teknologien har for mange mangler.

De mener den manglende muligheten til å reservere båndbreddde, som igjen gir dårligere talekvalitet enn vanlig telefoni, gjør tale over Internett lite egnet.

– Næringslivet vil neppe bruk en slik upålitelig tjeneste for forretningskritiske telefoner, mener Datamonitor.

Analyseselskapet mener at Internett-telefoni er for lite brukervennlig som telefonivalg for private husstander. Dette skyldes at man må bruke prefikser i tillegg til de vanlige telefonnumrene. Upålitelig kvalitet er i følge Datamonitor også et argument mot privat bruk av Internett-telefoni.

Kan spare
Men Datamonitor mener enkelte vil vurdere kostnadsbesparelsene som viktigere enn talakvaliteten: Man kan spare opp til 40 prosent på Internett-telefoni i forhold til tradisjonell telefon (etter europeisk målestokk).

Datamonitor skiller mellom taler over Internett og tale via bedriftsinterne nett basert på Internett-protokoll. Det siste de kalt VoIP.

Analyseselskapet mener VoIP har potensialer til å gi bedriften besparelser på telefoni, siden pakkesvitsjede netteverk i teorien er billigere enn linjesvitsjede nettverk. Samtidig påpeker Datamonitor at en rekke data- og teleprodusenter investerer store beløp for å kunne tilby VoIP-løsninger til næringslivet.

Stikkord: Mobil