Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Suksess for gratismobil

Vil du ringe gratis via mobil, mot at du ble avbrutt av øl og møbelreklame? Spotcast som var først i verden med reklamefinansiert mobiltelefoni har lyktes godt med konseptet.

Både bruker og annonsører vil ha mer ringetid.

På samme måte som Gratistelefonen tilbød fastlinjetelefoni med reklameavbrudd, tar Spotcast skrittet helt ut på mobilsiden: Mot å lytte på 10 sekunders jevnlige reklameavbrudd, slipper folk mobilregning, melder magasinet Mobil.

Tid er penger
Tjenesten er svært populær i Hong Kong, som ifølge Mobil allerede har større mobilpenetrasjon enn Sverige.

Men det er ikke bare abonnentene som er fornøyde, også annonsørene føler de får godt betalt.

God hukommelse
Undersøkelser viser at en avisannonse huskes av 15 prosent av leserne, mens for TV-tittere er tallet 38 prosent. Reklamen i telefonrøret har en ”huske-frekvens” på imponerende 58 prosent.

Telefonannonser har blant annet fordelen av at brukerne kan respondere og kjøpe umiddelbart, i motsetning til avis og TV som i dag stort sett er enveis medier.

I følge bladet Mobil er de største annonsørene blant andre Ikea og Carlsberg.

Stikkord: Mobil