Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Intranett til tusener

Norges Kooperative Landsforening (NKL) har bestemt seg for å bygge et landsomspennende intranett. Gigantsatsingen vil gi intranett til flere tusen brukere.

WebCom, som nylig ble innfusjonert og integrert i Software Innovation, har tegnet en rammeavtale og lisensavtale med NKL om satsing på intranett basert på rammeverket WebOffice, heter det i en pressemelding fra WebCom.

Bygger på Microsoft
Løsningen involverer i første fase 2.100 brukere. I den vil det bli gjort bruk av intranett-teknologi og -programvare som møteplass og informasjonsmotorvei for samvirkets administrasjon og kjeder.

Dette blir dermed en av de største intranettsatsingene i Norge basert på Microsofts byggeklosser.

Utnytter tidligere investeringer
– En hovedtanke, da Forbrukersamvirket/NKL skulle etablere et Norges-omspennende intranett, var å bygge intranettet på den eksisterende infrastrukturen som vi hadde investert i, sier informasjonssjef i NKL, Håkon Ødegaard i pressemeldingen.

– På denne måten ville vi utnytte eksisterende IT-investeringer og samtidig sørge for at ansatte og kjeder ville kunne ha et felles møtested for utveksling av informasjon og kontorfunksjoner, sier han.

NKL har en kompleks nettverksstruktur med flere tusen brukere, satt opp i flere sameksisterende domener/servere. Globale grupper på tvers av domenene sørger for riktig tilhørighet og sikkerhetsstruktur.

Tilpasset brukeren
Ifølge pressemeldingen viste WebOffice seg å være midt i blinken for denne krevende oppgaven. Siden WebOffice er integrert med NTs eksisterende domene- og filrettighetssystemer, var det enkelt å bygge intranettet slik at det automatisk tilpasser seg brukeren.

En bruker av NKLs intranett får skreddersydd utseende, menyer og tjenesteutvalg ut fra hvor hun hører hjemme. En leder vil få tilgang på andre dokumentarkiver enn en andre, som for eksempel vil en redaktør få skrive- og sletterettighet på en nyhetskanal hvor de andre brukerne kun har leserettighet.

Mange muligheter
Selvsagt har brukerne tilgang på e-post, kalendertjenester og adressebøker på Microsoft Exchange gjennom den nye portalen. I tillegg er det muligheter for sentrale tjenester som nyhetskanaler, pris- og kampanjeinformasjon til de ulike kjedene, og søkefunksjoner for å nevne noen.

Med denne løsningen trenger Forbrukersamvirkets brukere kun å taste passord og brukernavn når de kommer på jobb. Etter dette vet intranettet hvem de er, og skreddersyr automatisk utseende- og tjenesteprofiler, står det i pressemeldingen.