Hofstad, Lars

Annonse


Tråden kuttet for Telepost Norge

Hofstad, Lars

Årsaken til nedleggelsen er enkel: Pengene har gått ut fortere enn de har kommet inn og det hjelper ikke lenger at TelePost har gått gjennom flere finansieringer siden starten.

Redder stumpene
Konsernets styre, som nå domineres av britiske Freesurf og Dixons, har bestemt at den europeiske virksomheten skal konsentreres om Storbritannia, i håp om å redde stumpene.

– Pengene har gått ut med meget stor hastighet, så styret følte vel at de var nødt til å gjøre noe, sier Lars Hofstad, tidligere europasjef i selskapet, men nå ansvarlig for å legge ned den norske virksomheten. Om ikke lenge kommer Hofstad til å være den eneste gjenværende ansatte ved Norgeskontoret.

Annonse


Konferanser og meldinger
Da TelePost i sin tid ble grunnlagt av amerikaneren Steve Cherry, var Telenor Venture og Rune Rinnan hovedinvestor. Derfor ble det bestemt at selskapets europakontor skulle legges til Bærum

Tjenestene var først og fremst den internettbaserte telekonferansen hvor man kunne sette opp og ta ned en konferanse nærmest ad hoc, uten å bestille tid og linjer på forhånd fra teleoperatøren. En universell meldingstjeneste, for tale og data og tilgjengelig nesten allesteds fra, hørte også med til produktene.

Akutt pengenød
Da selskapet i vår trengte mer penger, kom Dixons inn sammen med andre med til sammen 78 millioner kroner. Eierandelen til de andre investorene, som Telenor Venture, Christen Sveaas, Torstein Tvenge og Dagfinn Sundal, ble kraftig utvannet, mens grunnlegger Steve Cherry måtte gå fra topplederjobben.

Selskapet var i akutt pengenød fordi særlig den amerikanske virksomhet har kostet enormt. ITavisen har opplysninger om at amerikanerne har svidd av 300 millioner kroner så langt, mens den norske virksomheten bare har kostet et tjuetalls millioner.

Merkelige beslutninger
Samtidig har imidlertid selskapet også tatt andre, tilsynelatende merkelige beslutninger. Blant annet ble TelePost Norge stoppet da selskapet ville inngå en kontrakt med (nye) Sense om en universell svartjeneste med mobiltelefoni som tjeneste i tillegg til «vanlig» SMS.

Denne tjenesten var beregnet på de mer enn 50.000 Internett-kundene som Sense har i dag. 50.000 nye kunder ville blitt lagt merke til i TelePost Norge, som i dag har omlag 5000 kunder. Men amerikanerne og britene sa nei.

Lurt av Telenor?
Tidligere har selskapet blant annet brukt forbindelsen til Telenor som referanse. Nå oppdager både Lars Hofstad og hans kolleger, og selskapets partnere, at Telenor Ventures rolle var som finansiell, ikke industriell investor. Man kan lure på om ikke mange føler seg lurt av Telenor.

– Men driften av den norske noden fortsetter, sier Lars Hofstad. – Forskjellen er bare at ledelsen flytter til England og at de nordiske partnere i fremtiden vil få minimal markedsstøtte.

Annonse