Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gründerflukt fra NetCom

Store deler av konsernsjef Terje Christoffersen (bildet) og NetComs markedsavdeling har forlatt selskapet. Gjennomgangstonen er mangel på utfordringer, etter at Telenor har blitt mer venn enn fiende.

Arkiv

Sistemann ut er salgsdirektør Tore Kristoffersen, som heretter vil rapportere til sin tidligere kollega – nå adm. direktør i Sense, Nadir Nalbant.

Ikke plaget
Nalbant bekrefter ansettelsen av sin tidligere kollega i NetCom og sier at han er lite plaget med det stramme markedet på IT-kompetanse.

– Vi får nesten daglig henvendelser fra ansatte i NetCom, men også fra Telenor og Telia Norge sier han til ITavisen.

Ikke tilfeldigheter
Selv om IT-bransjen generelt kjennetegnes av store omveltninger og hyppige jobbskifter blant ansatte, er det allikevel mye som tyder på at det i NetComs tilfelle ikke skyldes tilfeldigheter.

– Når Terje Christoffersen sier han er fornøyd med en markedsandel på 30 prosent, til tross for at mobilmarkedet vokser så kraftig, gir det signaler om at selskapet har skrinlagt utfordrerrollen. NetCom går mer og mer hånd i hånd med Telenor. Da synes ikke gründertyper at det er et attraktivt sted å jobbe lenger, sier Nalbant til ITavisen.

Flere av de ansatte som har forlatt NetCom har hentet ut gevinster på sine opsjonsavtaler som takk for samarbeidet før de forlot selskapet.

På hugget?
Tore Kristoffersen, som ikke må forveksles med adm. direktør Terje Christoffersen som fortsatt er konsernsjef, var tidligere salgsdirektør i NetCom, men lengtet tydeligvis tilbake til den gang selskapet var i en aggressiv utfordrerposisjon.

I likhet med da han jobbet i NetCom, vil han fortsatt rapportere til Nalbant.

I tillegg til salgsdirektør Tore Kristoffersen har Nalbant fått med tidligere markedssjef Halvard Flo på laget. Han har blant annet bygget opp NetComs internettplattform. Espen Torgersen og Kristian Renaas var tidligere salgssjefer i NetCom, men har også valgt å hoppe over til utfordreren.

Ikke dramatisk
– Det er noen som har sluttet for å gå over til Sense, men dette er ikke dramatisk, sier informasjonsdirektør Per Bjørkum i NetCom til ITavisen.

Han understreker at NetCom fikk ansatte fra Sense da selskapet gikk til skifteretten. Bjørkum mener heller ikke at det er skjedd noe kulturskifte i selskapet.

– Pågangen av folk som vil jobbe i NetCom er større enn avgangen. Vi er et selskap på hugget, som det er spennende å jobbe i, sier han til ITavisen.

Fornøyde
Etter at de flere år på rad kjempet likt med Telenor Mobil om GSM-kundene, dro Telenor Mobil kraftig fra i løpet av 1996-1997 og økte sin markedsandel til om lag 70 prosent, selvsagt i et marked som hele tiden var i kraftig vekst. Nå synes det som om NetCom velger å vokse i takt med markedet og være fornøyd med sin markedsandel.

– Nå går fokus mer på å skvise mer ut av hver kunde istedenfor å kapre nye, sier en finansanalytiker til ITavisen.

Vil ha utfordringer
Analytikeren påpeker at dette lett kan få følger for hvilke folk man tiltrekker seg.

– Etter en vekstfase går selskapet over til å høste. Da trekker ofte gründere seg ut for å finne mer utfordrene prosjekter, sier han.

Analytikeren bekrefter at den flittige bruken av opsjonsordinger i NetCom kan medføre at selskapet mister fokus på vekst og blir mest opptatt av å melke ut kortsiktig profitt.

Disse går til Sense

  • Nadir Nalbant (ass markedsdir)
  • Halvard Flo (markedssjef – har blant annet bygget hele internettplattformen)
  • Tore Kristoffersen (salgsdirektør)
  • Espen Torgersen (salgssjef)
  • Kristian Renaas (salgssjef)

    Disse går andre steder
    Forretningsutvikling:

  • Jan Nordenson (markedssjef)
  • Anders Evju (markedssjef) bygget blant annet MotHer, GSMinfo-plattformer
  • Thomas Fyhn (produktsjef) GSMInfo-ansvarlig
  • Anders Aagesen (markedssjef)
  • Øystein Eriksen (dir. kundeforvaltning)
  • Siv Solvang (markedskommunikasjon)
  • Stikkord: Mobil