Hopp til navigasjon Hopp til innhold

MP3-fyllepenn fra Sony

Tirsdag lanserer Sony den nye MP3-spilleren VAIO Music Clip på den gigantiske datamessen Comdex i Las Vegas. MP3-spilleren er på størrelse med en fyllepenn, og kan festes i skjortelomma.

Dell Blackberry

Music Clip rommer inntil to timer musikk i MP3-format på sin flash-minnebrikke. MP3-spilleren bruker altså ikke de flate, tyggegummiliknende Memory Stick-brikkene som Sony har utviklet.

Må vente
Japanerne kan kjøpe ”fyllepennspilleren” til jul, men amerikanerne må vente til januar, og vi europeere enda lenger. Listeprisen i USA ligger rundt 2.300 kroner.

Sony har også inngått felles utviklings- og markedsføringsavtaler med Microsoft, Palm Computing og IBM.

”Må ha-dings” fra Dell
Under Comdex ventes Dell Computer å lansere en personsøker av BlackBerry-typen, som det aller første lommeapparatet Dell begynner å selge.

BlackBerry er blitt en «må ha-dings» blant amerikanske dataproffer. Originalen som kommer fra Research In Motion (RIN), koster 4.000 kroner. Den er litt større enn en vanlig personsøker, men har fullt tastatur (skriv med tommelen) og byr både på e-post, kalender og adressebok som kan synkroniseres med PC-en.

Personsøker med e-post
BlackBerry fungerer kun sammen med Microsoft Exchange og et spesielt serverprogram i mailserveren.

Amerikanerne kan abonnere på forskjellige e-posttjenester, og dessuten få nyheter, værmelding og andre tjenester levert trådløst på den vesle skjermen.

E-postklokke
HP, som nå lanserer ny logo som skal gi det 60 år gamle dataselskapet en mer moderne profil, vil snart tilby et Swatch-ur som mottar e-post og aksjekurser.

Mandag viste den nye HP-sjefen Carly Fiorina frem uret som HP vil lage i samarbeid med den sveitsiske klokkeprodusenten.

Utfordringen er å gjøre nettet «intimt, vennlig, nyttig og personlig, » sa HPs kvinnelige toppsjef.