Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hele Norge på Internett

I løpet av november og desember sender Telenor det abonnementsfrie Internett-produktet FriSurf til 1,7 millioner personer i hele landet på CD-rom.

Deskill
Telenor vil med andre ord vinne markedsandeler i nett-Norge. I dag er det 1,9 millioner nordmenn som har tilgang til Internett, i følge tall fra Norsk Gallup.

Hjemme-PC på nett
– Det står flere titalls tusen PC’er i norske hjem som med enkle grep kan kobles til nettet, men som i dag ikke er koblet opp. Med FriSurf ønsker vi å senke terskelen for bruk av Internett i Norge for å rekruttere også disse brukerne. Vi regner med at halvparten av alle norske husstander vil være tilknyttet Internett innen utgangen av år 2000, sier informasjonsdirektør Anders Korshavn i Telenor Nextel i en pressemelding.

– All erfaring med introduksjon av ny teknologi tilsier at man opplever meget sterk vekst i utbredelse når andelen brukere når et gitt nivå. Med over 30 prosent av husstandene knyttet til nettet er dette nivået nå passert og vi er midt inne i en sterk vekstperiode, forteller Korshavn.

Billig, billigere
Etter at FriSurf ble lansert i august har flere andre selskap lansert abonnementsfrie Internett-løsninger. Som en følge av dette har Telenor kuttet prisene på sitt produkt og forbedret funksjonaliteten ytterligere siden lanseringen. FriSurf koster nå det samme som en lokal telefonsamtale.

FriSurf er et Internett-produkt uten bindinger. Brukeren betaler ingen abonnementsavgift og står fritt til å velge leverandør av mobiltelefoni eller vanlig telefoni.

Ved hjelp av FriSurf CD installeres all nødvendig programvare på datamaskinen, og den blir automatisk konfigurert med riktige innstillinger.

Sender ut
FriSurf CD blir i november og desember sendt ut sammen med Telenor Mobils kundeblad «Hallo» til 1,5 millioner privatpersoner. Samtidig sendes produktet til ca 200.000 husstander som ikke er registrert som kunder av Telenor Mobil.

Telenor Nextel hevder å være Norges ledende Internett-leverandør med ca 350.000 kunder i privatmarkedet og 50 prosent markedsandel i bedriftsmarkedet.