Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ny kontant mobilutfordrer

Samtidig med at Telepluss slåss mot NetCom og Telenor, kommer en ny callback-aktør til landet. Finn Kristoffersen (bildet) i Worldlinks lar kontantkunder ringe for halvannen krone per minutt.

Kristoffersen, Finn

Striden rundt callbacktjenester kommer nok ikke til å dø selv om Telepluss eventuelt blir stoppet av Post- og teletilsynet eller Samferdselsdepartementet. Selskaper i USA tilbyr tjenester som er langt utenfor myndighetenes rekkevidde.

Kun kredittkort
I motsetning til Telepluss’ tjeneste, fordrer Worldlinks at du betaler på forhånd via American Express, Visa eller Mastercard. Du må åpne en konto på 50 dollar (underkant av 400 kroner), og i tillegg betale en avgift på 15 kroner for å få ditt unike callbacknummer.

Når du ringer dette nummeret, lar du det kun ringe en gang og legger så på røret.

Blir ringt opp
I løpet av få sekunder blir du ringt opp med summetone (callback) på din mobil eller fasttelefon, alt etter hva du har bestilt. Etter at du tar imot samtalen, slår du først retningsnummeret til Norge, etterfulgt av telefonnummeret til den du vil nå. Prisen fra mobil til fastlinje ligger under halvannen krone, mens prisen til en mobil er på 1,75 krone per minutt.

– Dette lønner seg ikke bare for kontantkortbrukere som punger ut med syv kroner minuttet, men også for kunder med fritids-/privatabonnement er det gode penger å spare, sier Worldlinks’ representant Finn Kristoffersen til ITavisen.

Vanskelig å stoppe
I motsetning til Telepluss, tilbyr den amerikanske tjenesten alle brukerne et eget nummer.

At det benyttes et eget nummer for hver kunde, betyr at det vil bli vanskeligere rent teknisk for de norske mobiloperatørene å stoppe tjenesten. Det er heller ikke nødvendig å ringe fra mobilen. Man kan like gjerne ringe fra en vanlig telefon, eller benytte Internett og få utløst tilbakeringingen ved å klikke på en lenke på en webside.

Ble sperret
I noen asiatiske land satt de tidligere monopolistene en sperre for tilbakeringing i en viss tidsperiode, slik at tjenesten ble midlertidig lammet. Dette problemet løste Worldlinks ved å la kundene ringe opp via et annet telefonnummer eller utløse callbackfunksjonen via nettet.

– Jeg skulle likt å se NetCom og Telenor sperre alle innkomne samtaler fra USA, sier Kristoffersen til ITavisen.

Stikkord: Mobil