Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ericsson endrer profil

Mobilprodusenten Ericsson retter markedsføringen mot Generasjon Y, eller de som kom etter Generasjon X og MTV-ungdommen. Men Ericsson sponser også MTV…

Ericsson MP3-mobil

Svensk design var lenge enkel og firkanta. Volvo stasjonsvogner, Electrolux kjøleskap og Ericssons mobiltelefoner. Nokias framgang sendte sjokkbølger gjennom konkurrenten Ericssons toppledelse: Det rakk ikke at telefonene var gode for å få kunder.

Gammel generasjon
Ericsson jobber hardt for å få fjernet stempelet for å være sidrumpa. Selskapet er nå en av sponsorene bak musikk-kanalen MTVs prestisjefylte Europe Music Awards sammen med PC-produsenten Compaq, bryggeriet Carlsberg og jeansmerket Diesel.

Men spørsmålet som nå trolig stilles i Ericssons lokaler i Stockholm er om MTV-generasjonen holder på å bli for gammel. Kanskje er det det som har gjort at konsernet satser hardt på ”ungdomsdingser”.

Lager ”community”
Dette gjelder både MP3-spiller som kan brukes sammen med telefonen og tastatur til mobilen – såkalt ”chatboard”. Her har Ericsson laget en tilleggstjeneste. Den som kjøper et ”chatboard” får også muligheten til å legge opp en hjemmeside på Ericssons server.

Her lager Ericsson et minisamfunn – et ”community” for SMS-generasjonen, med muligheter for å legge opp egne hjemmesider beregnet for mobiltelefoner.

Stikkord: Mobil