Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettsjokk for aviser

Optimismen var stor foran dette året. Annonsemarkedet økte i 1998. I år skulle oppgangen fortsette. Det gikk ikke helt etter planen.

Nå ser ledelsen i de tradisjonelle avisene at annonsørene har valgt å bruke annonsekroner på Internett og direktereklame.

Overraskende
I Sverige har en nå studert utviklingen de første åtte månedene av året. Inntektene fra annonsesalg sank med 12 prosent i perioden.

– Vi ble veldig overrasket. Men vi tjener fortsatt penger, sier adm. dir. Thomas Axen i Dagens Nyheter til sin egen avis.

Ikke bare elendighet
Internett og reklame får skylden for mesteparten av svikten. At posten senket prisen på masseutsendelser fikk betydning. Men trolig gikk mesteparten av omsetningen over til Internett. Samtidig fikk gratisaviser også større del av markedet.

Men helt svart er bildet ikke. Det var vekst i første halvår, men bare med halvannen prosent. Det var ventet oppgang i forhold til året før, da det i løpet av første halvår var en vekst på ni prosent.