Annonse


P4 lager portal med MS

Medieselskapet P4 og softwaregiganten Microsoft skal sammen utvikle den nye tjenesten med Microsofts teknologi, heter det i en pressemelding fra P4.

Samarbeidsavtalen omhandler gjensidig innholdsleveranse mellom forsiden.no og Microsofts egen internettside www.msn.no. Avtalen innebærer også gjensidig markedsføring. P4 blir foretrukket samarbeidspartner rundt nettaktiviteter, såkalte nettevents, på msn.no.

Radio og nett
Fordi mediene har tilgang på folks hoder og folk lytter til radio på de rette tidspunktene i forhold til internettbruk, mener P4 at radio er det beste mediet for markedsføring av internettsteder.

– Kombinasjonen radio og internett vil skyte fart på netthandel og andre markedsaktiviteter på internett, sier utviklingssjef Nicolai Flesjø i P4.

Annonse


– P4 er på plass i folks ører når de allerede sitter på arbeidsplassen eller foran skjermen hjemme, og er bare et klikk unna nettstedet vi forteller om, mener Nicolai Flesjø, som sier dette er første skritt i P4s mer offensive satsning mot nye digitale medier fremover.

Forsiden til internett
Gjennom å være en portal blir www.forsiden.no forsiden til Internett. Samtidig legges det opp til en journalistisk og layoutmessig utforming som minner om dagens tabloide avisforsider.

Man skal kombinere den tradisjonelle portalutformingen med førstesideoppslag. I tillegg til oppdaterte forsidenyheter skal siden inneholde et eget kommunikasjonssenter med søkemotorer, gratis e-mail og tilgang på en del Microsoft-tjenester.

Redaksjonell satsing
– Neste generasjon internettportaler vil stille større krav til profesjonalitet på journalistikk og layout, enn mange av dagens helautomatiserte tjenester. Derfor vil www.forsiden.no ha et eget journalistisk miljø som jobber kontinuerlig med presentasjonen av nyhetsbildet og andre begivenheter, sier utviklingssjefen.

P4s 30 redaksjonelle medarbeidere skal levere stoff til nettstedet sammen med informasjon fra andre innholdsleverandører.

Eget selskap
Forsiden.no, som er skilt ut i et eget selskap, skal tjene penger på bannerannonser, salg og gjennomføring av nettevents og andeler av e-handel. I tillegg vil netteventene føre til økt salg av radioreklame.

Satsningen skal i løpet av første driftsår, år 2000, bidra positivt til P4 konsernets bunnlinje, heter det i pressemeldingen.

Tjenesten vil bli lansert i begynnelsen av februar 2000 med en stor markedskampanje på radio og i Microsofts markedsnettverk.

Annonse