Postklode

Annonse


E-handlere bryr seg ikke om pris

Postklode

– Amerikanske nettsteder er lavere i pris, men når vi setter pris opp mot bekvemmelighet, vinner bekvemmelighet rundt denne type handel, sier han, og gir et eksempel:

– Tenk deg at du leter etter en bok på Internett. Du finner den på ett amerikansk og ett norsk nettsted. På den norske siden er boken hundre kroner dyrere, men du får boken i postkassen dagen etter i stedet for å vente i over en måned på den billige amerikanske. Alle våre undersøkelser viser at nordmenn velger det norske ut fra bekvemmelighet.

Alt-i-ett
Hasle mener dessuten at mye av problemet har vært at norske konsumenter har ikke hatt noe valg fordi bredden i utvalget til norske nettsteder har vært altfor snevert. Det skal Posten gjøre noe med.

– På Postens kjøpesenter på Internett har vi fått opp nye produkter som alle samles på én side. Potensielle netthandlere tåler bare én såkalt kritisk transaksjon, og hvis kunden skal ha kjole fra ett sted, CD fra et annet og sko fra et tredje kan hun få alt på våre sider. Det betyr én betaling og – så langt vi kan klare det – én leveranse, sier han.

Annonse