Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettkunder krever anonymitet

Nettkunder forlater digitale butikker dersom de må oppgi for mange personlige opplysninger. Stadig flere program for anonym surfing kommer på markedet.

Den hittil største undersøkelsen som er foretatt om personvern og netthandel viser at kundene nekter å utlevere for mange personlige opplysninger dersom de ikke får garantier på hvordan opplysningene brukes.

Lager kundeprofiler
Når nettkunder bestiller på nett blir de som regel bedt om å oppgi navn, alder, hjemmeadresse, inntekt, nummer å kredittkortet, og av og til blir kundene bedt om flere opplysninger om vaner på nettet.

De fleste av opplysningene brukes for å gjennomføre handelen, men en del av opplysningene brukes også for å lage kundeprofiler som gjør det mulig å skreddersy tilbud.

IBM stopper annonsering
Dette faller ikke alltid i god jord. Halvparten av 3.000 spurte kunder svarte at de hadde klikket seg ut av nettbutikker når det ble spurt om personlige opplysninger. Undersøkelsen er foretatt av IBM og Louis Harris & Associates, skriver Dagens Næringsliv.

IBM satser så hardt på å styrke sin egen troverdighet når det gjelder personvern, at de stopper annonsering på websider som ikke gir opplysninger om sin linje for bruk av kundedata.

Norsk samarbeid
I Norge samarbeider eforum.no og Forbrukerrådet om en merkeordning for nettbutikker. For å kunne bruke merket må ikke kundedata misbrukes.

– Merket vil være en enkel og rimelig måte for nettbutikker å signalisere til kunder at de tilhører ”det gode selskap” av norske nettbutikker som blant annet følger retningslinjer for salg på Internett anbefalt av Forbrukerrådet, heter det fra eforum.no.

Det amerikanske handelsdepartementet varsler i en melding at de vil se nærmere på hvordan nettbutikker samler inn opplysninger om sine kunder, blant annet ved hjelp av å spore nettkunders vaner. Høringen vil skje i november.