Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E–auksjoner tar over?

Auksjoner kan erstatte tradisjonelle forhandlinger mellom kjøpere og selgere, mener it-direktør Mark From Poulsen i konsulentselskapet ATKearney.

I følge analyseselskaper er forklaringen følgende: Kjøperne får tilgang til flere leverandører, selgerne får et større marked, og prisene presses, melder Newswire på oppdrag for ATKerney.

Verdens største auksjonsselskap på nett, amerikanske eBay, har i løpet av sitt første år økt børsverdien fra 10 milliarder til 159 milliarder kroner. Alle de tre største auksjonshusene i Norge, DinSide, ebud og Online Club benytter den samme amerikanske auksjonsløsningen.

Kort prosess
Nye leverandører ser en verdi i å drive sine selskaper med lavere salgskostnader, mens de store selskapene ser muligheten til å øke sine aktiviteter fra et bredere aspekt for å binde kundene til seg, ifølge Mark From Pulsen. Dette fører til at mindre selskaper kan tilby bedre priser, påpeker han.

– Auksjonene har ikke fastpris på varene. Dermed avgjøres salget av tilbud og etterspørsel. I tillegg går innkjøpsrutinene mye raskere, sier From Poulsen.

Nylig gjennomførte ATKearney en nettauksjon for den amerikanske telegiganten Sprint. Under den fire timer lange auksjonen konkurrerte 85 ulike bedrifter om kontrakter for over 600 millioner kroner. Tidligere ville en slik forhandlingsprosess tatt 3 uker.

Nye prismekanismer
Göran Hüllert i Linné Norge spår en lysende fremtid for auksjoner i Norge. Linné er i dag leverandør til Norges tre største auksjonshus, Din Side, ebud og Online Club.

– Gjennom internett kan man skape en helt ny type prissetting. Hvorfor skal varer og tjenester selges til fast pris, når markedet selv kan avgjøre; På nettauksjoner møtes kunder og leverandører i et helt åpent marked. Da er muligheten til å finne riktig pris mye større, sier Hüllert til Newswire.

Avgjørende samarbeid
Han påpeker at samarbeid med andre nettsteder er en forutsetning for suksess i bransjen. Scandinavian Online og Din Side har et slikt samarbeid i dag.

– Auksjonshuset må ha balanse mellom tilbud og etterspørsel, slik at prisene ikke blir altfor lave. Jevn trafikk på sidene er svært viktig. Samarbeidsavtaler med andre nettsteder blir derfor avgjørende, sier Hüllert.