Hopp til navigasjon Hopp til innhold

95 prosent misbruker nødnummer

Om lag 95 prosent av alle henvendelsene til 112 har ingenting med en nødsituasjon å gjøre. Misbruket skyldes dårlig informasjon til publikum og at mobiltelefoner kan ringe 112 med tastelåsen på.

Nødtelefonen 112 skal kun brukes når du skal redde liv eller stoppe en kriminell handling. Dette er det mange som ikke vet. Oslo-politiet opplever for eksempel stadig folk som ringer 112 for å melde bilen stjålet.

Alternativt nummer
– Politiet har ikke tatt ansvar for å fortelle publikum hva nødnummeret skal brukes til. Nummeret markedsføres som «112 – politi» og ikke som et nødnummer som kun skal benyttes når det er fare for liv og helse, sier politiavdelingssjef Arne Erik Hennum.

Han mener folk trenger et alternativt nummer de kan ringe når det ikke er en nødsituasjon – et nummer som er lettere å huske enn det til sentralbordet på politihuset.

Et dårlig alternativ
I løpet av høsten får publikum et slikt alternativ. Politiet tar nemlig i bruk et av post- og teletilsynets nye femsifrete nummer. Dette til tross: Hennum er langt fra fornøyd med valg av nummerserie. Justisdepartementet har valgt en nummerserie som slutter på 112.

– Justisdepartementet har neppe hatt en kritisk gjennomgang av sitt valg, tordner Hennum.

– De har valgt en nummerserie som vil føre til en enda sterkere sammenblanding med nødtelefonen. Nødnummeret bør være et unikt nummer som ikke blandes sammen med andre nummer. Folk kommer bare til å huske de tre siste sifrene og vil fortsette å ringe nødtelefonen når for eksempel bilen har blitt stjålet, påpeker han.

Ødelegger for trengende
Også den økte mobiltettheten skaper hodebry for Oslo–politiet. Mobilprodusentene er nemlig pålagt å produsere telefoner som kan ringe 112 uansett om telefonen mangler SIM–kort eller har tastelåsen på. En betydelig del av telefonene inn til 112 er fra uvitende personer som lar mobiltelefonen slenge rundt i vesker og lommer.

– Nødmeldingstjenesten tar utgangspunkt i den nødstilte. Alle organisatoriske og tekniske løsninger retter seg mot å yte den nødstilte nødvendig og viktig bistand raskest mulig, sier Hennum.

Han tror problemene i dag er med på å svekke de nødstiltes situasjon.

Stikkord: Mobil