Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Svenskene overtar Norges Internett

Svenskene er i ferd med å overta nesten alt som teller av norsk Internett-virksomhet. På konsulent- og utviklingssiden dominerer nå svenskeide selskaper det norske markedet.

Nordmann og skjerm

Konsulentselskapene Linne Group, Spray/Razorfish og Icon Medialab går i spissen for denne noe skremmende trenden. Det er imidlertid ikke bare på konsulent og utviklingssiden svenskene dominerer. De dominerer også på teknologi og aksess.

Internettaksess
På Internett-aksessiden i Norge er det tre store leverandører: Telenor, Telia og Tele2. Når den svenske staten etter hvert vil eie halvparten av et fusjonert Telia/Telenor er et langt stykke på vei svenske interesser i førersetet bak over 80 prosent av aksessen.

Hvem som vil eie Telia Norge vet vi ikke. Den viktigste eieren bak Tele2 er svenske Jan Stenbeck.

Spissteknologi
I sommer kjøpte Microsoft det svenske utviklingsselskapet Sendit – spesialister på EPOC og Symbian-teknologi. Oracle har nylig lokalisert et utviklingsteam innen området mobilt Internett i Gøteborg.

Vi kan ikke se at noen internasjonal storaktør har vist liknende interesse for norske utviklingsselskaper. Vi har da heller ikke på noen måte samme tyngde som svenskene på området.

Spray og Razorfish
Spray etablerte seg i Norge i august 1997 i samarbeid med Geelmyden Kiese og dannet Spray GK. I 1998 fusjonerte Spray med verdens mest profilerte Internett-byrå, amerikanske Razorfish.

Spray er nå i ferd med å bygge opp en norsk internettportal med nylig oppkjøpte Nettavisen (180 mill. kroner) som sentral innholdsleverandør og motor i systemet.

Svensk storkapital med Wallenberg i spissen har nylig satset flere hundre millioner i Spray.

Icon Medialab
Icon Medialab ble startet i Stockholm i mars 1996. I mai i år ble norske Thunder House innlemmet i det svenske selskapet.

Fra før var Arakno, Intergate og det opprinnelige SOL-selskapet Neo Interactive inne i folden.

Linné Group
Svenske Linnè Group har overtatt både New Media Science, Infincom og Indicom. De ekspanderer ut over Europa og har en intensjonsavtale om å kjøpe Voove Group a.s. i Frankrike.

Det eneste plasteret på såret er at Telenor Venture eier 8,2 prosent av Linnè Group og er største aksjonær i selskapet.

Nye oppkjøp kommer
Både Mogul og Scanet er norske oppkjøpskandidater. Og de mest sannsynlige kjøperene finner vi i Sverige. Både Information Highway og Framtidsfabrikken har penger på bok og er sultne på ekspansjon. Mye tyder på at Linnè Group, Spray/Razorfish og Icon Medialab i øyeblikket ikke har nye aggresive oppkjøpsplaner i Norge. De har langt på vei skaffet seg den posisjon de trenger. I tilleg til svenske aktører vil vi muligens se amerikanske USWeb/CKS på handletur i Norge.

E-handel og bank
I Norge er vi vant med å iallfall rose oss av omfattende bruk av alle elektroniske tjenester, deriblant Internett. Ser vi på bildet for to mer avanserte bruksområder som banktjenester og e-handel er svenskene åpenbart kommet mye lenger.

I april i år var det registrert 753.000 brukere av Internett-bank i Sverige mot 100.000 i Norge. Justerer vi for folketallet, bruker svenskene Internett-bank fire ganger så mye som nordmenn. Også aksjeomsetningen via nettbanker er betydelig tyngre i Sverige.

Den samme trenden ser vi på e-handel. Undersøkelser viser at 59 prosent av svenske menn hadde handlet over nettet i april i år mens tallet for kvinner var 44 prosent. Ifølge MMI synes det tilsvarende norske tallet å være 26 prosent kvinner og menn under ett.

Svenske plater og jobber
Nordmenn kjøper bøker av amerikanske Amazon og plater av svenskeide Boxman (Janne Carlsson m.fl.). Sistnevnte er forøvrig også inne i Coshopper.

Skal du søke jobb gjør du gjerne det via svenskeide Jobline eller amerikanskdominerte Jobshop – sistnevnte også med Venture Partner og et par norske enkeltpersoner inne.

Unntakene
Den som leter i det norske kapitallandskapet etter internettinvesteringer av noen størrelse skal lete grundig og lenge. Telenor Venture er et viktig unntak. Det samme er Hans Gude Gudesen i Fast. Og Bjørn Fritzvold/Jan Skøien i Din Side.

Det som synes å være total mangelvare i Norge er strategisk investeringsvilje. Bortsett fra Schibsteds tapssatsing i SOL, synes de store norske mediekonsernene å være meget passive hva internettsatsing angår.

Internett til Sverige
Mens en rekke utenlandske mediekonsern investerer hundretalls av millioner er det småpenger de store i norsk kapitalverden satser. Enkelte investorer har gått inn og ut av Internett-selskaper nesten utelukkende for å ta meget kortsiktig gevinst.

IDC regner med en 20-dobling av e-handel bare i løpet av 2-3 år. Området vil ha stor strategisk betydning for hele næringslivet. Hva investeringsvilje angår inntar svenskene Europa-toppen mens vi i Norge selger ut det som finnes av livskraftige Internett-selskaper.

Og når nå Telia og Telenor skal bestemme hvor Internett-hovedkontoret skal ligge, stiller dessverre Sverige som soleklar favoritt.