Telia logo

Annonse


Telia taper i Danmark

Telia logo

Telia Danmark henviser til den langvarige forvirringen rundt fusjonen som en av årsakene til tapet av markedsandeler i Danmark.

– Vi ligger lavt med markedsføringen i Danmark. Ettersom fusjonen mellom Telia og Telenor kanskje resulterer i et nytt navn på konsernet er det bedre å vente enn å markedsføre et navn som forsvinner, sier Jörgen Håkansson, leder for Telia Danmark.

Satset stort
Telia startet sin mobilvirksomhet i Danmark i 1997, og har lagt ned store ressurser på markedsføring frem til andre halvdel av 1998. I år har det nesten vært helt stille rundt selskapet.

Annonse


Konkurrenten Mobilix har derimot kjørt svært offensivt ut.

Mobilix vinner
Når det gjelder antall samtaleminutter som jo er det det til syvende og sist dreier seg om, har Telia gått fra 1,3 prosent av markedet til 4,4 prosent ved halvårsskiftet i år.

Det danske mobilmarkedet utgjør drøyt 1 milliard samtaleminutter. Av dette har Mobilix gått fra en markedsandel på 1,8 prosent ved årsskiftet til 10 prosent etter første halvår.

Konkurrenten Mobilix, med France Telecom som største eier, har passert Telia når det gjelder antall mobilkunder. Mobilix har nå 186.000 mobiltelefonabonnenter mot Telias 156.000.

Drar ned snittet
En gjennomsnitts mobilabonnent i Danmark bruker telefonen i 3 minutter daglig.

Mobilix topper listen med sine kunder som ligger på gjennomsnittsbruken, mens Telia drar ned bransjesnittet med sine 1,7 minnuter i snitt per bruker, melder Dagens Industri.

Annonse