Kristoffersen, Tore

Annonse


NetCom skal ta SMB-markedet

Kristoffersen, Tore

De siste par årene har det vært en kjent sak at verken Telenor Mobil eller NetCom har gjort en god nok jobb i SMB-markedet.

– Det er egentlig ikke så rart siden vi ikke har gjort noe fokusert fremstøt i dette markedet , sier Kristoffersen til ITavisen.

Mange nye avtaler
– Men vi skriver ukentlig avtaler med større kunder og det er i dette segmentet NetComs salgsavdeling i hovedsak har satset. Vi har frem til nå overlatt mye av den direkte bearbeidingen av SMB-kundene til våre forhandlere. Men siden vi mener at dette segmentet er så interessant, vil vi i fremtiden også satse mer av vår interne salgsstyrke nettopp mot disse kundene, mener Kristoffersen.

Annonse


– Vår egen salgsstyrke sammen med en forbedret distribusjon vil gi NetCom mange nye kunder i tiden som kommer, mener Kristoffersen.

– Vi har kanskje vært for dårlig til å markedsføre det arbeidet vi har gjort i bedriftsmarkedet og av den grunn har vi kanskje blitt oppfattet mer som en leverandør i privatmarkedet enn i bedriftsmarkedet. Dette er heldigvis nå i ferd med å snu, sier Kristoffersen og viser til den etter hvert store kundelisten innen bedriftsmarkedet.

Mot SMB-markedet
I forrige uke fikk Kristoffersen og NetCom i havn en forlenget avtale med Oslo Taxi. En avtale som er verdt mange millioner kroner. I tillegg har NetCom avtale med store bedrifter som for eksempel Storebrand. Men nå skal de også rette mer fokus mot små og mellomstore bedrifter.

Ifølge Kristoffersen ligger ikke den største utfordringen først og fremst i å få nok kunder, men å få de ”rette” kundene.

– Disse ”rette” kundene ligger både i storkundesegmentet og i SMB-segmentet. For oss kan det være mer lønnsomt å få små og kommunikasjonsintensive kunder, enn store kunder med lavt kommunikasjonsbehov. Vi vet at for mange bedrifter i SMB-markedet er telefonen selve livsgrunnlaget., sier Kristoffersen som har vært med på å bygge opp NetComs satsing på bedriftsmarkedet siden starten i 1994.

Problemene borte
For å kunne tilfredstille et kravstort bedriftsmarked er operatørene avhengig av at distribusjonen, altså forhandlerne, fungerer optimalt. Det er en kjent sak at distribusjonen har vært et av Netcoms største problemer i kampen om bedriftskundene. Dette er, ifølge Kristoffersen, i ferd med å endre seg.

– Vi står nå mye sterkere enn hva vi gjorde for bare seks til åtte måneder siden. Vi har Klart Svar-kjeden som nå er mye mer bedriftsrettet enn tidligere og vi har en rekke partnere som gjør en veldig bra jobb mot våre bedriftskunder.

Fokus på omsetning
Ifølge Kristoffersen har NetCom, i likhet med konkurrenten, vært veldig opptatt av markedsandeler og antall abonnenter. Det er stort sett i markedsandeler graden av suksess har blitt målt.

– Ja, vi har vært volumkåte og det har vært helt nødvendig i den fasen vi har vært gjennom, men vi har nå kommet opp i en kundemasse som gjør at vi kan være mer selektiv i forhold til hvilke kunder vi går mot, sier han.

– Jeg tror at det i fremtiden vil bli mindre fokus på antall kunder og mer fokus på omsetning pr. kunde.

Ikke konkurs
NetCom startet sin satsing mot bedriftsmarkedet i 1994. Da var ikke selskapet høyt ansett blant nye potensielle kunder. En periode var det slik at den første halve timen med en ny kunde måtte brukes til å overbevise om at NetCom ikke var konkursen nær.Det slipper de nå.

– Vi har vist at vi kunne slåss mot den store etablerte monopolisten og etter hvert blitt et naturlig valg for de fleste kundene som leverandør i bedriftsmarkedet, sier Tore Kristoffersen til ITavisen.

Annonse