Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk IT – mygg i utlandet

Generalsekretær i IKT-Norge (tidligere KDL), Per Morten Hoff (bildet), bekrefter den dystre situasjonen for verdiskapningen i Norsk IKT.

Hoff, PerMorten

– Det er mye videresalg på hjemmebane. Skal vi få en levedyktig industri er 4,5 millioner mennesker et for lite marked. De fleste norske bedriftene som har prøvd seg i utlandet har fort kommet tilbake med halen mellom bena. Ofte glemmer norske selskaper at de er Mr. Nobody i det store utlandet, sier Hoff til ITavisen.

Hoff er imidlertid ikke bare pessimistisk med tanke på IT-Norges fremtid. Han peker på at IKT-Norge har fått i land en avtale med Norges eksportråd og SND, som skal hjelpe norske IT-prosjekter ut i verden.

Nokia-toget er gått
Hoff tror imidlertid det ikke er realistisk å bygge ett nytt Ericsson eller Nokia i Norge.

– Vi hadde en mulighet med Simonsen (norskeid og -utviklet mobiltelefon i 1990, red. anm.). Da hadde vi et tidsvindu, men skuslet bort sjansen. Jeg tror vi er nødt til å fokusere på nisjer som programvare for feks. bank, fisk og internettpublisering, sier han til ITavisen.

Som eksempler på norske gründerselskaper med utenlandsteft nevner han blant annet Agresso, Optciom, Visma og Opera.