PS

Annonse


Hard kritikk av navneforslag

PS

– Jeg trodde det nye selskapet hadde høyere ambisjoner enn å bli assosiert med en etterskrift eller en tilføyelse helt nederst nede på arket, sier Claus Sonberg i kommunikasjonsbyrået Burson Marsteller.

Pretensiøst og dristig
– ”People of Scandinavia” høres pretensiøst ut, mens kortversjonen ”PS” mest av alt minner om den gamle VG-baksida ”Pssssiste”, sier Terje Thorkildsen i Leo Burnett til Dagbladet.

– People of Scandinavia fører ikke direkte tankene over på teletrafikk, skriver den svenske storavisen Dagens Nyheter.

Annonse


– Et spennende, men uhyre dristig valg av navn, sier Olav Nausthaug i Cobra AS til Dagbladet. Selskapet er rådgiver når det gjelder merkevareoppbygging

Mer negativt
Heller ikke de svenske reaksjonene er positive.

– Det lyder kjempekunstig, og sier ingenting om hva det representerer. PS står jo allerede for noe helt annet, sier kreativ sjef Hans Brindfors på merkevarebyrået Brindfors Design til svenske Aftonbladet.

– Det høres ut som et merke for skiklær, eller noe lignende, sier art director Anna Romson til Expressen. Hun driver eget reklamebyrå.

– People of Scandinavia høres fjollete ut, og er ikke noe navn som fenger.

Sneversynt
– Det oppfattes som sneversynt i dagens situasjon, tror jeg. Det er min første reaksjon. Vi er inne i en utvikling. Derfor oppfattes navnet som et merkelig varemerke. Jeg tror det er et farlig navn som de kommer til å få problemer med å fylle med et innhold, sier informasjon og markedsdirektør Elisabeth Ström i Föreningssparbanken til Expressen.

Vil koste mer
Og navneendringen vil koste mer enn de millionene som er brukt av det engelske designbyrået.

– Man må bruke en god del penger om man skal erstatte to bra merkenavn, og skape en ny identitet. Da (den svenske) Sparbanken forandret sin logo ble sluttregningen trolig på langt over 100 millioner kroner, sier Olle Söderberg i reklamebyrået Hall & Cederquist til Aftonbladet.

Annonse