Dagens Næringsliv (logo)

Annonse


Surfere betaler ikke for DN

Dagens Næringsliv (logo)

Etter ett års drift er resultatene magre for det eneste norske massemedium som tar betalt for innhold på nett. Snart vil selskapet vurdere om det er liv laga for betalingmodellen.

Liten lojalitet
Til tross for en kraftig vervekampanje av eksisterende abonnenter, klarte ikke papirsuksessen å holde på mer enn om lag 1.800 av sine 50.000 abonnenter.

Mange sa ja takk til en gratis prøvekampanje, men da de etter 14 dager ble nødt til å betale 500 kroner i tillegg til papirabonnementet hoppet de fleste trofaste abonnentene av lasset. Knapt to tusen velger å betale ekstra for nettutgaven (papirutgaven koster om lag 2.000 kroner).

Annonse


Bråbrems
Til tross for diverse kampanjer siden debuten har det ikke lyktes å holde på mer enn 2.000 betalende nettabonnenter. Nå ligger virksomheten brakk.

– Vi har valgt å ta et hvileskjær inntil november. Da skal vi ta en grundig diskusjon i møte med styre, sier markedsdirektør Gislaug Rydland i Dagens Næringsliv til ITavisen.

Kan det da bli aktuelt å åpne tjenesten for alle?

– Vi vil vurdere andre modeller enn dagens, sier hun til ITavisen.Rydland understreker at de etter all sannsynlighet fortsatt vil ta betalt for arkivtjenesten.

Følger trenden?
Dagens Næringsliv håper et nylig inngått annonsesamarbeid med 24/7 Media kan spe på de sparsomme inntektene for tjenesten.

Flere store nettsteder som Microsoft Slate og New York Times har innsett at betalingsmodellen ødelegger annonsepotensialet, og etter hvert åpnet nettstedet igjen.

Annonse