Hopp til navigasjon Hopp til innhold

ISDN i startgropa

Telenor jobber for fullt med å utvikle nye tjenester for ISDN-abonnenter, blant annet i samarbeid med Intelli.

Arkiv

Geir Arild Sivertsvik i Telenor forteller til Telecom Revy at selskapet har gjort flere brukerundersøkelser for å sjekke hvilke tjenester som etterspørres.

Den foreløpige konklusjonen er at Telenor jobber med en alltid oppe-løsning for ISDN-abonnenter, at ADSL etter hvert skal kunne tilbys de som allerede har ISDN, at det skal gå an å gjøre banktjenester enklere via ISDN og at brukerne skal få mulighet til å sende tekstmeldinger via ISDN.

– Undersøkelsen viser også at mange vil ha rask tilkobling til Internett, noe de for så vidt har mulighet til allerede, sier Sivertsvik.

Alltid oppe
Det man ikke har i dag, men som Telenor har jobbet lenge med å få til er å være tilkoblet Internett til enhver tid (alltid oppe-løsning) – uten at det koster «tellerskritt». En slik tjeneste betyr at man alltid er logget på ISP (Internett Sevice Provider), hjemmekontorserveren eller annen server.

Hemmeligheten bak det hele er utnyttelse av ISDNs D-kanal.

– Den gjør at vi utnytter nettressursene optimalt da D-kanalkommunikasjonen ikke benytter det «vanlige» nettet, men et eget pakkesvitsjet nett. Brukeren vil via D-kanalen være oppkoblet hele tiden og får beskjed når hun har mottatt e-post og ved et tastetrykk hentes posten ned (via en eller flere B-kanaler (64k)). Når posten er hentet ned kobles B-kanalene ned igjen.

Sivertsvik håper at Telenor skal kunne tilby første variant av denne tjenesten til ISDN-brukere senest til våren.

Mens Telenor har ansvaret for å legge ISDN-plattformen til rette for nye tjenester, er samarbeidet om brukerutstyr-, innholdsleverandører og andre tjenesteleverandører viktig for å få frem nye tjenester som for eksempel banktjenester på en enkel og grei måte for brukerne. Av interessante nye tjenester for ISDN-brukerne kan nevnes: ISDN-tekst (ala mobiltelefon) allerede før årsskiftet, skjermtelefon (m/banktjenester, e-handel, mail mm) til våren.

Smarte hus
Når det gjelder massemarkedet jobber Telenor med såkalte smarte eller intelligente hus der ISDN kan være standard for tjenesten. Smarte hus vil på sikt gjøre det mulig å styre/optimalisere energiforbruk, bli varslet om aktiviteter i huset («care» tjenester) og sjekke kjøleskapet ditt via nettet. Denne siste kategorien av tjenester for hjemmet blir stadig viktigere og Telenor har for tiden konsentrert sine aktiviteter for dette i det nystartede selskapet «Intelli» som Telenor eier 40 prosent av.

Stikkord: Mobil